העליון: לרשות מקומית יש זכות לתבוע תביעה אזרחית בשל לשון הרע

השופט אליעזר ריבלין: עירייה היא תאגיד מכוח החוק, ולכן מסורה לה זכות תביעה במסגרת זו

לרשות מקומית יש זכות לתבוע תביעה אזרחית בשל לשון הרע. כך קבע היום (ד') בית המשפט העליון בפסק דין, שאישר החלטה של בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה שניתנה על-ידי השופטת הילה גרסטל.

עיריית רחובות הגישה תביעת לשון הרע כנגד מקומון בשם "לוח 3 פלוס" בעריכת אילן אפרתי, בשל פרסומים שהוצגו בעיתון. הנתבעים הגישו בקשה לדחיית התביעה על הסף בהתבסס על פסיקה זרה, לפיה אין מקום לאפשר לרשות מקומית לתבוע בעילה של לשון הרע.

בית המשפט המחוזי דחה את הבקשה לדחות את התביעה על הסף, לאחר שקבע כי החוק מגדיר "אדם" גם כתאגיד, ומן החוק עולה כי מדובר גם על תאגיד ציבורי - ולכן רשאית הרשות המקומית לתבוע תביעת לשון הרע.

עוד דחה המחוזי את טענת המקומון, לפיה לאור חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, חופש הביטוי גובר תמיד על זכותה של רשות מקומית לשם טוב.

מערכת איזונים

שופט העליון, אליעזר ריבלין, דחה את בקשת המקומון להגיש ערעור. הוא קבע כי עירייה היא תאגיד מכוח החוק, ולכן מסורה לה זכות תביעה במסגרת זו. לדבריו, בפסיקה נקבע באופן מפורש כי עירייה היא בעלת אישיות משפטית כללית ובלתי מסויגת במשפט הפרטי, וכן היא מוגדרת במפורש בחוק כתאגיד בעל חבויות וזכויות במשפט הפרטי.

עוד ציין ריבלין כי אין לשנות את ההסדר הנוכחי, שכן החוק מאפשר מצד אחד במפורש לנושאי משרה ציבורית לתבוע בעילה של לשון הרע, וכך גם לתאגיד ציבורי. מנגד, היקף ההגנה הניתן לגורמים אלה מושפע ממעמדם מתפקידם ומחשיבותו של חופש הביטוי.

לדבריו, מערכת איזונים כזו - שבה אין מצד אחד שלילה גורפת של ההגנה על שמם הטוב של אנשי ציבור וגופים ציבוריים, ומצד שני קיימת התחשבות במעמדם המיוחד ביישום החוק - מלמדת כי ההסדר החוקי הראוי.

את המקומון ייצג עו"ד אורי שנהר; ואת העירייה ייצגו עוה"ד שלומי הדר ורונאל פישר. (רע"א 546/09).