אחרי קרדיט סוויס - נוחי דנקנר מסמן עוד הזדמנות: נכסים ובניין תשקיע מאות מיליוני שקלים בחו"ל; שוק הנדל"ן הבריטי - יעד מועדף

ההשקעה תתבצע עם משפחת שימל, שנמנית על גרעין השליטה באי.די.בי ■ במסגרת ההסכם תקבל משפחת שימל 12.5% מהרווחים שייווצרו במועד מכירת הנכסים ■ רפי ביסקר, היו"ר: "נוצר חלון הזדמנויות לרכישת נכסים איכותיים במחירים נוחים, שיבטיחו את צמיחתה של החברה בשנים הבאות"

אחרי קרדיט סוויס, נוחי דנקנר מחפש הזדמנויות גם בשוק הנדל"ן הבריטי. אמש הודיעה נכסים ובנין , זרוע הנדל"ן של אי.די.בי שבשליטת דנקנר, כי בכוונתה לפעול לאיתור נדל"ן להשקעות בחו"ל.

ל"גלובס" נודע כי היעד המרכזי שבוחנת הקבוצה הוא שוק הנדל"ן המניב בבריטניה, וכי היקף השקעות החברה שם עשוי להגיע למאות מיליוני שקלים. יחד עם זאת, כרגע עדיין אין נכסים קונקרטיים שבכוונת החברה לרכוש.

את ההתרחבות בפעילות הנדל"ן מתכוונת נכסים ובנין לעשות בשיתוף עם משפחת שימל הבריטית, שהיא גם שותפה בגרעין השליטה באי.די.בי. חברת Rock Real Estate, שבשליטת המשפחה תעניק לנכסים ובנין מספר שירותים ביניהם איתור, השגת מימון, ליווי וניהול הנדל"ן.

במסגרת ההסכם בין הצדדים, הכפוף לאישור בעלי המניות של החברה (מדובר בעסקת בעלי עניין), תקבל משפחת שימל 12.5% מהרווחים שייווצרו במועד מכירת הנכסים (בהנחה שיהיו כאלה).

שוק הנדל"ן הבריטי נמצא בימים אלה במשבר עמוק. במהלך שנות הגאות האחרונות התפתחה במדינה בועת נדל"ן שהתאפיינה בעלייה חדה במחירי הנכסים. בשנתיים האחרונות סובל השוק הזה ממשבר עמוק הכולל נפילת מחירים, ופיטורים של עובדים רבים בענף, שנכנס כמעט כולו לקיפאון. המשבר בשוק הנדל"ן גרר את השוק הבריטי כולו למיתון כבד.

אולם לצד המצב הקשה בו שרוי השוק, יש כבר כאלה שמזהים בו הזדמנויות. לאחרונה טוענים מספר אנליסטים בחו"ל כי שוק הנדל"ן הבריטי הוא בגדר מציאה. ההערכות הן כי המחירים כיום בשוק הבריטי סבירים ולא בועתיים כפי שהיו בעבר.

יש המוצאים עידוד גם בכך שבחודש מארס נרשמה לראשונה מזה שנה וחצי עלייה במחירי הדיור במדינה. לכך יש להוסיף כי האטרקטיביות של השוק הבריטי נובעת גם בשל חולשת הליש"ט. בשנה האחרונה איבד המטבע כ-25% אל מול הדולר, עובדה שגם היא אמורה לעודד כניסה של משקיעים זרים.

מזומנים פנויים להשקעה

יו"ר נכסים ובנין, רפי ביסקר, התייחס היום בהודעת החברה להתרחבות הצפויה בחו"ל: "אנו מעריכים כי בעקבות משבר האשראי בעולם נוצר חלון הזדמנויות לרכישת נכסים מניבים איכותיים בחו"ל במחירים נוחים. בכוונתנו לבחון בצורה זהירה ואחראית הזדמנויות אלו, ולשקול ביצוע עסקאות אשר יבטיחו את צמיחתה של החברה בשנים הבאות".

נכסים ובנין, בניהולה של סגי איתן, היא כאמור זרוע הנדל"ן של אי.די.בי. החברה פועלת בשוק הנדל"ן המקומי בעיקר באמצעות גב ים, וכן יש לה פעילות בארה"ב, הודו ואירופה. לנכסים ובנין יש כבר היום פעילות בשוק הבריטי, והיא שותפה בקבוצה המחזיקה נכסים בתחום המלונאות.

עד לאחרונה הכביד על החברה פרויקט הפלאזה בלאס וגאס הכרוך בהשקעה של מיליארדי דולרים. אך לפני כמה חודשים הצליחה נכסים ובנין לדחות את תשלומי ההלוואה במספר שנים, כך שהיא יכולה להפנות בימים אלה מזומנים לטובת השקעות חדשות.

בחינת ההשקעה בשוק הנדל"ן הבריטי הנמצא במשבר, אינה הפעם הראשונה בה בוחן דנקנר השקעות בתחומים הסובלים ממה שנראה כחולשה זמנית. לפני כשנה הוא החליט להיכנס להשקעה בסקטור הפיננסים בחו"ל, שסבל מסנטימנט שלילי, והשקיע בבנק קרדיט סוויס השוויצרי. היום דנקנר כבר מימש חלק משמעותי מאחזקותיו ברווח של 1.6 מיליארד שקל. כעת מעניין יהיה לראות האם גם בתחום הנדל"ן יצליח דנקנר לזהות את הטיימינג הנכון, ולגרוף רווחים גדולים.