בעקבות הנדל"ן ברוסיה: מידרוג מורידה את דירוג האג"ח של אפריקה תעשיות בדרגה אחת, ל-"A3"

אופק הדירוג ירד ל"שלילי" בגלל מגמת מימוש הנכסים של אפריקה ישראל ■ הורדת הדירוג משקפת האטה בקצב כיסוי החוב באמצעות התזרים התפעולי ■ המעמד העסקי שלח פקר פלדה ונגב קרמיקה הוגדר כ"יציב"

חברת דירוג האשראי מידרוג הורידה את דירוג האשראי של אפריקה תעשיות בדרגה אחת - מ-"A2" ל-"A3", הדרגה השביעית מלמעלה בסולם הדרגות, המשקפת עדיין רמת השקעה בינונית-גבוהה. במקביל, שונה אופק הדירוג ל"שלילי" מ"יציב".

אפריקה תעשיות מקבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב פועלת בשני תחומים עיקריים - הפלדה (בעיקר באמצעות פקר פלדה) והקרמיקה (באמצעות נגב קרמיקה), ומעסיקה 1,416 עובדים במפעליה בישראל וברוסיה, על פי דו"חותיה הכספיים השנתיים.

"הורדת הדירוג משקפת את הערכתנו, כי התארך פרק הזמן עד להצפת ערך מהשבחת נכס הנדל"ן שנרכש ברוסיה בחודש יולי 2007 בהשקעה של 23 מיליון דולר, נוכח המשבר שפקד את הכלכלה בורסיה". ההשקעה (95 מיליון שקל), נזכיר, נקנתה באמצעות החברה הבת בבעלותה המלאה Koa Gas והיא מהווה כ-23% משווי התיק בספרים.

הורדת הדירוג משקפת גם את הכיסוי הנמוך יותר של החוב המאוחד נטו באמצעות תזרים המזומנים התפעולי מהאוחד (EBITDA) אשר עמד על 8 שנים ב-2008 לעומת 2-4 שנים בלבד בכל אחת מהשנים 2003-2007. יחס זה נפגע בשל ירידת מחירי הסחורות שפגעה בהתאמה ברווחיות החברות הבנות. "מידרוג מעריכה כי יחסי הכיסוי יוותרו ברמה זו עוד מספר רבעונים עד אשר יתאוששו הביקושים", נכתב בהודעת הדירוג.

בתוך כך, אופק הדירוג השלילי נוסע מהמדיניות הפיננסית בה נוקטת אפריקה ישראל, החברה האם, ואשר כוללת מימוש והנזלת נכסים. הדירוג, יצוין, נתמך במעמד העסקי היציב של שתי אחזקות הליבה, "חברות מובילות בתחומן, בעלות פעילות יציבה, ותק ומוניטין טובים, אשר מחזיקים בנתחי שוק מהותיים" - כך במקור. עינת ירחי, אנליסטית בכירה, מציינת גם את יתרת המזומנים הגבוהה אשר הנהלת החברה בוחנת באופן שוטף הזדמנויות להשקעתה ואת השיפור בתוצאות של נגב קרמיקה.

במידרוג מפנים את תשומת הלב לכך שבאפריל האחרון שולם דיבידנד של 30 מיליון שקל, גידול של 50% בהשוואה לדיבידנד ששולם אשתקד, ובהתייחס לעובדה שב-2007 לא שולם דיבידנד כלל. לאפריקה תעשיות אג"ח אחת שאינה המירה (סדרה א' ) הצמודה למדד המחירים לצרכן ויתרתה לסוף מארס 261.57 מיליון שקל. הסדרה נושאת ריבית קבועה בשיעור 5.8% לשנה, ונסחרת בתשואה לפדיון של 7.01% לשנה נטו. נתון זה מגלם לה שווי של 89.3% מהערך המתואם נטו. המח"מ (משך חיים ממוצע עד החזר ההשקעה מפרעונות קרן וריבית, א"ו) הוא 3.49 שנים נטו, ולא משועבדים לטובתה בטחונות.