אף שדו"ח של חברת ייעוץ חיצונית קבע כי חברת החשמל שילמה מחיר גבוה על טורבינות גז לתוכנית החירום, היא עשויה לשוב למצב בו ספק יחיד מתמודד במכרזי ציוד לשלב ב' בתוכנית.
ל"גלובס" נודע שהחברה תפרסם בקרוב את המכרז לאספקת תוספות קיטוריות לתחנות הכוח בתוכנית החירום (רמת חובב, אשכול, חגית) בהיקף 400-500 מיליון דולר. המכרז תוכנן להתפרסם לפני חודש, אך התעכב בגלל העיצומים.
השלמת התוספת אמורה להתבצע עד 2012, מה שמחייב את החברה לקנות ציוד. מדובר במכרז לאספקת הטורבינות הקיטוריות, הדודים, וחלקים נוספים לתחנות הכוח במחזור משולב (מחז"מים). בכוונת החברה למסור את כל העבודות (כולל אינטגרציה) לספק אחד.
נודע כי הסיכוי שסימנס ו - GEייגשו למכרז נמוך, ולכן מסתמן כי אלסטום תהיה היחידה. ג'נרל אלקטריק בדרך כלל לא מבצעת פרויקטים כאלו, וסימנס פחות מתעניינת במכרז, אף שסיפקה את הטורבינות במחזור פתוח.
לדברי ספקים בינלאומיים אחרים, החברה יכולה להוזיל את הציוד ע"י פיצול המכרז לטורבינה ולדודים. לטענתם, החלטתה למסור את כל העבודות לספק יחיד מונעת מהם להתמודד.
בפרויקט קודם, בתחנת הכוח "צפית", החברה רכשה בנפרד את הציוד, ועובדיה תכננו, ניהלו וביצעו את האינטגרציה. לדברי הספקים, החברה אמרה שההחלטה למסור את כל העבודות לספק אחד נובעת מהלו"ז הצפוף של תוכנית החירום, ומחשש לעוד עיכובים אם הפרויקט ינוהל ע"י העובדים.
גורמים בחברה הביעו תמיהה מדוע הוחלט לא להשאיר את התכנון והניהול בידי העובדים. "יש מספיק מהנדסים וכוח אדם. לאור מצבה הפיננסי של החברה, עדיף להוציא כמה שפחות עבודות", נטען. אחרים טוענים שהמהלך דווקא יוריד עלויות.
בשנה האחרונה התהדקו היחסים עם אלסטום, בשל רצונה של חברת החשמל להרחיב את פעילותה בחו"ל, דבר שעורר ביקורת ספקים בטענה לניגודי עניינים.
חברת החשמל בתגובה: "החברה עומדת לפרסם את המכרז כמקשה אחת, משיקולים ניהוליים, כלכליים, וכדי לעמוד בלוחות הזמנים המוכתבים מיעדי תוכנית החירום. לא ידוע לנו שהספקים GE וסימנס לא מתכוונים להשתתף. הניסיון של פיצול הציוד בצפית התברר כשגוי, וגרם להארכת הזמנים. המכרז מתוכנן להיות פתוח, וצפויים מספר מתמודדים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.