פשרה: הדירקטורים בפויכטונגר ישלמו 32 מיליון שקל תמורת מחיקת התביעה

כך סוכם עם פרופ' ז'ק אשרוב, דניאל יצחקי, תמר גיא ויוסף ברון ■ מדובר בתביעה בסך 250 מיליון שקל שהגיש נגדם הנאמן, עו"ד שלמה נס ■ הסכום ישולם ע"י כלל ביטוח, שביטחה את הדירקטורים בביטוח אחריות מקצועית

ארבעה מהדירקטורים של קבוצת פויכטונגר השקעות ישלמו פיצוי של 8 מיליון דולר (כ-32 מיליון שקל) תמורת מחיקת התביעה בסך 250 מיליון שקל שהגיש נגדם הנאמן בהסדר הנושים והמנהל המיוחד שלה, עו"ד ד"ר שלמה נס. כך נקבע בהסכם פשרה אליו הגיעו הדירקטורים פרופ' ז'ק אשרוב, דניאל יצחקי, תמר גיא ויוסף ברון.

הדירקטורים לא יידרשו לשלוח את ידם לכיס, שכן את הסכום ואת ההוצאות המשפטיות שלהם תשלם כלל ביטוח , שביטחה אותם בביטוח אחריות מקצועית בפוליסה שהיקפה 10 מיליון דולר (כיום 60 מיליון שקל, בשל ההצמדה למדד).

כזכור, פויכטונגר השקעות קרסה ב-2002, זמן קצר אחרי שקבוצת פלד-גבעוני (בראשות המפכ"ל לשעבר רפי פלד) רכשה את השליטה בה מעזריאל פויכטונגר והחליפה את הדירקטורים. הדירקטורים החדשים אישרו בתוך 4 ימים בלבד שורת עסקאות ענק סבוכות ומורכבות ביותר מ-240 מיליון שקל, והביאו לקריסתה עם חובות של 250 מיליון שקל.

"בהינף קולמוס"

הנאמן ביקש להטיל אחריות אישית על 8 הדירקטורים לחובות החברה, בנימוק שהם התרשלו והפרו את חובת הזהירות בעסקאות אלה (כמו רכישת מניות יסקל במחיר הגבוה ב-90% ממחיר השוק, מימון וערבויות לרכישת מניות יסקל בחברת פורמולה) ובפעולות נוספות שאישרו, ובהן הענקת הלוואה לטל יגרמן.

לדבריו, מדובר בעסקאות בהיקף העולה פי כמה על ההון העצמי של הקבוצה, שאושרו "בהינף קולמוס", באורח תמוה, בלי לדרוש ולקבל חומר רקע מתאים, במחירים מופקעים ובתנאים גרועים במיוחד שגרמו לריקון החברה מנכסיה. כן תבע הנאמן את חברת הביטוח כלל במלוא סכום הפוליסה - 10 מיליון דולר.

שופטת המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, מחקה בזמנו את התביעה כנגד ארבעה מהדירקטורים, משום שהם מונו לאחר הישיבות בהן אושרו העסקאות האמורות, ובשל הקושי להטיל עליהם אחריות אישית רק בשל היותם שותפים להארכות של העסקאות.

אלשיך ציינה כי בכל מקרה אין לחייב את הדירקטורים במלוא סכום התביעה, שכן גם הנאמן מודה כי לנזק אחראים גורמים נוספים כמו מנהלי הקבוצה, היועץ הפיננסי יגרמן וצדדים נוספים שהיו מקורבים לעסקה. (פש"ר 1765/02).