המאפיה הסיציליאנית זייפה אג"ח של ממשלת ונצואלה כדי לקבל מהבנקים אשראי של 2.2 מיליארד דולר

[למדור שוקי עולם] להערכת מכון המחקר יוריספס וארגון SOS אימפרסה, שפועל נגד פשעי סחיטה, אשתקד הסתכמו הכנסותיהם של ארגוני הפשע המאורגן באיטליה ב-182 מיליארד דולר

התביעה הציבורית באיטליה חשפה שלשום (ו') רשת בינלאומית בהנהגת המאפיה הסיציליאנית, שניסתה להשתמש באג"ח מזויפות של ממשלת ונצואלה כדי להשיג קווי אשראי בהיקף של 2.2 מיליארד דולר מבנק HSBC , מבנק אוף אמריקה ומכמה בנקים בריטיים שזהותם לא נחשפה.

לדבריהם של אנשי התביעה, מנהיג הרשת הוא לאונרדו בדלמנטי, בנו של גטנו בדלמנטי המנוח, לשעבר מנהיג המאפיה בצ'יניסי שבסיציליה. ממסמכים שהוגשו לבית המשפט עולה שבדלמנטי נעצר בסאו פאולו שבברזיל. 18 בני אדם נוספים נעצרו באיטליה ובוונצואלה. סעיפי האישום נגד העצורים כוללים קשירת קשר לביצוע הונאה בינלאומית, זיוף וביצוע מעשי שחיתות לטובת ארגון פשע.

התובע הכללי של איטליה, פייטרו גראסו, אמר כי המאפיה הסיציליאנית, הידועה גם בשם קוזה נוסטרה, עושה מאמצים גוברים להשתמש בחברות לגיטימיות כדי לעשות רווחים. להערכת מכון המחקר יוריספס וארגון SOS אימפרסה, שפועל נגד פשעי סחיטה, אשתקד הסתכמו הכנסותיהם של ארגוני הפשע המאורגן באיטליה ב-130 מיליארד אירו (182 מיליארד דולר).

"מדובר בפרשה משמעותית מאוד, שמדגישה את הצד הפיננסי של פעילות המאפיה, ומוכיחה שהקוזה נוסטרה מנסה לבצע עסקאות בקנה מידה גדול", אמר פרנצ'סקו מסינו, התובע הכללי הראשי של פלרמו.

של אנשי התביעה טוענים כי האג"ח המזויפות של ממשלת ונצואלה זכו לאישורם פקידים בבנק המרכזי של ונצואלה, שככל הנראה שיתפו פעולה עם המאפיה. הבנק המרכזי של ונצואלה הכחיש טענה זו. האג"ח שימשו כבטוחות לקווי אשראי שהיקף כל אחד מהם הגיע ל-500 מיליון דולר מ-HSBC בלונדון ומבנק אוף אמריקה בבולטימור בשנים 2003 ו-29004.

הרשויות בבריטניה והשירות החשאי של ארה"ב שמו קץ לעסקאות לפני ששני הבנקים סיפקו את המימון. במקביל לביצוע המעצרים התבצע ניסיון שלישי להשתמש באג"ח המזויפות בשווי 880 מיליון אירו (1.2 מיליארד דולר) באמצעות בנק בסן מרינו, בעסקה שבה היו מעורבים מוסדות פיננסיים בריטים.