למרות עסקת החבילה - משרדי הביטחון וביטחון הפנים פרסמו מכרזים שמפלים לרעה את תוצרת הארץ

מדובר באספקת 5,000 תיקי ציוד לחיילים, ו-60 אלף חליפות מדים לאסירים ■ ח"כ שלי יחימוביץ': "אל תסייעו לסינים על חשבון התעשייה הישראלית והעובדים הישראלים"

בקושי עברו שבועיים מאז שנקבע הסכם החבילה בין האוצר לעובדים והמעסיקים, וכבר מתברר שעדיין יש משרדי ממשלה שאינם לוקחים ברצינות את מה שנקבע במסגרת ההסכם. כך, למשל, למרות שנקבע כי תחול חובת רכישת תוצרת ישראל על-ידי משרדי ממשלה וגופים הקשורים עם הממשלה, מתברר שמשרד הביטחון והמשרד לביטחון פנים הוציאו מכרזים לאספקת ציוד, ללא הגבלת השתתפות יבואנים. "מטבע הדברים, בהיעדר קריטריון של איכות, המכרזים הללו יובילו לזכייה של תוצרת סין, שעלות העבודה בה היא אפסית", נכתב בפנייה של הח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) אל שרי שני המשרדים הללו.

מדובר במכרז שהוציא מנהל הרכש לאספקת 5,000 יחידות של תיק ציוד אישי לחייל, ובמכרז של שירות בתי הסוהר לרכש של 30 אלף חולצות ו-30 אלף זוגות מכנסיים שמיועדים לשמש כמדים לאסירים. "אל תסייעו לסינים על חשבון התעשייה הישראלית והעובדים הישראלים", פנתה יחימוביץ' אל שרי שני המשרדים הללו יחימוביץ'.

יחימוביץ' מציינת כי מדינות רבות נוקטות כעת צעד הפוך ומעלים את הביקושים המקומיים כדי לסייע לתעשיות שלהן, לרבות ארה"ב, אשר הרחיבה לפני כמה שבועות את "תיקון ברי" (Berry Amendment), המחייב את משרד ההגנה של ארה"ב לרכוש טקסטיל אך ורק בארה"ב, לזרועות נוספות של הממשל. עוד היא מציינת, כי העדפת טקסטיל ישראלי בידי כוחות הביטחון אינה נוגדת את הסכמי הסחר הבינלאומיים, ואינה עומדת בשום סתירה עם ההתניות הכרוכות בכספי הסיוע האמריקני הביטחוני לישראל.

"אך אבסורד הוא שבעוד יד אחת משקיעה כספים במניעת פיטורים ובהצלת מפעלים - ויד אחרת תביא לפיטורים ותמנע קליטת עובדים חדשים בענף, תוך שאנו מספקים עבודה לפועלים סיניים. אם המכרז יצא בישראל - הדבר ימנע פיטורי עובדים ויאפשר קליטתם של חדשים. על הכף מונחת טובתן של הכלכלה, החברה, התעשייה והתעסוקה בישראל, וביכולתך לסייע סיוע משמעותי ביותר אם תורה לצה"ל לרכוש את המוצרים הנ"ל מתוצרת כחול לבן ומיצרן ישראלי" כותבת יחימוביץ'.

החוק שהובילה הח"כ (יחד עם סטס מיסז'ניקוב מישראל ביתנו שהפך לשר, משה כחלון מהליכוד שהפך אף הוא לשר, ומגלי ווהבה מקדימה) להעדפת טקסטיל כחול לבן במכרזים, עבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת ברוב גורף של 60 ח"כים, וכעת יועבר בדין רציפות להמשך עבודה בכנסת זאת. אם הוא יעבור את משוכת החקיקה, לא יהיה צורך בפניות כאלה לשרים שכן משרדיהם יהיו מחויבים בהעדפת רכש כחול לבן. בכל אופן, נקבע בהסכם החבילה כי גופי ממשלה, רשויות מקומיות ומרכז השלטון המקומי יחוייבו לפרסם מכרזים רק ליצרנים מקומיים, ומקומם שמשרדים ממשלתיים נוהגים כאילו לא היו דברים מעולם.