פליטת הפה של קרנית פלוג

החדשות הלא כל-כך טובות מבנק ישראל הקפיצו אותי לבנק לקנות הגנה מאינפלציה

עידן אזולאי הוא מנכ"ל אפסילון קרנות נאמנות

אימרה מפורסמת מסבירה ש"הדג נתפס בחכה, בגלל שהוא פתח את הפה". בפגישה שנערכה בשבוע שעבר בין מחלקת המט"ח של סיטיגרופ לבין מנהלת מחלקת המחקר בבנק ישראל, קרנית פלוג, סיפרה האחרונה שבנק ישראל "שוקל את צעדיו העתידיים בשוק המט"ח".

סוחרי סיטיגרופ הזריזים הבינו מיד שבבנק ישראל לא בדיוק יודעים באילו צעדים עליהם לנקוט כעת בשוק המט"ח, והתחילו לשפוך דולרים בקצב מוגבר. שחקני המט"ח/גידור מודעים לעובדה שבנק ישראל מחזיק היום יתרות מט"ח עצומות בהיקף כ-44 מיליארד דולר, דבר המפחית במידה רבה את מרחב הפעולה שלו ומגביר את התנודתיות והסיכון בשוק זה.

כותרות העיתונות הכלכלית ביום א' השבוע, בישרו שבנק ישראל ערוך לרכישת "כל סכום ובלבד שתושג יציבות" ואתמול הופצה צפירת ההרגעה (או האזעקה, תלוי באוזני ומאזני המשקיע) ש"הבנק אינו חושש מירידת הדולר".

לפי הפרסומים, מגבלת הרכישה החדשה עומדת כעת על 500 מיליון דולר ביום (!!!). אם אכן יתברר שזה דפוס הפעולה החדש של בנק ישראל, יש בכך חדשות לא כל כך טובות לשוק.

כמות הכסף במשק עולה ממילא לרמות שיא, ויכולת הספיגה של בנק ישראל באמצעות הנפקות מק"מים גם היא מוגבלת. הנזק שעלול להיגרם למשק מפעולה כל כך אגרסיבית עלול להיות נורא.

מוטב לבנק ישראל שיכיר בעובדה שאין בכוחו לשנות את מחירי השוק, בודאי לא את אלו שנקבעים בחו"ל. בנק ישראל נכשל בהתערבותו בשוק המט"ח בדיוק כפי שהתערבותו בשוק אגרות החוב נכשלה. ההתערבות יוצרת מחירים מלאכותיים לפרקי זמן קצרים מאוד שאינם מותאמים למציאות המקרו כלכלית.

תנו לשוק לעבד את הנתונים ולהפיק את המחירים החדשים לבדו. זה אולי כרוך בכמה כאבי בטן וכיס, אבל בסופו של התהליך, המחירים ישקפו את המציאות בצורה המהימנה ביותר.

מילה ליצואנים

רוצים לעזור ליצואנים? תנו להם הטבות מס, מענקים מיוחדים שמבוססים על היקפי יצוא, או כל דבר אחר שאינו כרוך בהזרמה כמעט אין סופית של נזילות למשק. היצואנים מצידם מוזמנים במלוא הכבוד, להתקשר לחדרי העסקאות בבנקים ולבקש ציטוט לאופציות הגנה כנגד הדולר.

אני, לכשעצמי, מיהרתי הבוקר להתקשר לבנק לבקש ציטוט לאופציות הגנה מאינפלציה.