המיתון והתחרות בענף פגעו ברבוע כחול: המכירות ירדו ב-3.1% והרווח הנקי צנח בכ-50%

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-1.76 מיליארד שקל, והרווח ב-32.3 מיליון שקל ■ ברשת תולים חלק מהקיטון בשינוי האסטרטגי שכלל את פתיחת "מגה בול" ■ המנכ"ל, זאב וורמברנד: הפכנו לשחקן מהותי בתחום ההארד-דיסקאונט

יומיים לאחר הורדת הדירוג של מעלות, מדווחת היום (ב') קבוצת רבוע כחול על ירידה משמעותית בפעילותה ברבעון הראשון של 2009. הירידה בהיקף הפעילות לעומת התקופה המקבילה אשתקד נבעה בעיקר מירידה במכירות בעקבות המיתון במשק, התחרות הגבוהה בענף והשפעות החרם החרדי על חנויות שפע שוק של הקבוצה, שהחל בפברואר אשתקד.

מכירות החברה ברבעון הסתכמו ב-1.76 מיליארד שקל - ירידה של כ-3.1% בהשוואה להכנסות של 1.82 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות מחנויות הרשת הקיימות למעלה משנה (Same Stores Sales) ירדו בשיעור גבוה יותר של 7.1%. את הירידה הזו מסבירים בחברה בהסבת חלק מחנויות הרשת לפורמט ההארד-דיסקאונט החדש, "מגה בול", המאופיין במחירים נמוכים.

מנגד, בחברה מציינים כי את הירידה במכירות קיזז גידול במכירות קבוצת BEE של הרשת, שנהנתה מקרבתו של חג הפסח השנה לסוף הרבעון הראשון.

מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד, מסביר את הירידה בהכנסות בין היתר בשינוי האסטרטגי אותו הוביל, במסגרתו שונה מבנה תת-הרשתות בקבוצה. "במהלך השנה שעברה כתבנו תוכנית אסטרטגית, והפרק הראשון שלה הוא בניית מבנה אחר לתת-הרשתות שלנו והשקת מותג פרטי", אומר וורמברנד. "ביצענו את ההשקה של מגה בול, ונכון להיום יש לנו 41 חנויות מפורמט זה. בשנה שעברה, ברבעון המקביל, היינו עם מבנה חנויות ותת-רשתות שלא התאימו למצב. שינינו את כללי המשחק בשוק והפכנו לשחקן מהותי, דינמי ומפתיע בתחום ההארד-דיסקאונט".

שיפור בשיעור הרווח הגולמי

למרות הירידה בהכנסות, הצליחה רבוע כחול לשפר את שיעור הרווח הגולמי שלה, שהסתכם ב-503.1 מיליון שקל, המהווים 28.5% מההכנסות. זאת בהשוואה לרווח גולמי של 503.5 מיליון שקל (27.6%) בתקופה המקבילה אשתקד.

שיפור שיעור הרווח הגולמי הושג בזכות הגידול במכירות קבוצת BEE ובפורמטים המאופיינים בשיעור רווח גולמי גבוה יותר, כמו מגה, מגה בעיר ועדן טבע מרקט. הרווח התפעולי של רבוע כחול הסתכם ב-62.3 מיליון שקל והיווה 3.5% מהכנסות הרשת. מדובר בשחיקה ברווח התפעולי לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בה הוא הסתכם ב-88.9 מיליון שקל והיווה 4.9% מהמכירות.

ה-EBITDA (רווח לפני מסים, ריבית ופחת) של הרשת קטן מ-114 מיליון שקל (6.3% מההכנסות) בתקופה המקבילה אשתקד ל-102 מיליון שקל (5.8%) ברבעון החולף. בשורה התחתונה רשמה רבוע כחול ברבעון רווח נקי של 32.3 מיליון שקל, כמחצית מהרווח אותו רשמה בתקופה המקבילה אשתקד, שהסתכם ב-65 מיליון שקל.

וורמברנד מציין שני תהליכים עליהם שוקדת רבוע כחול כיום. הראשון נוגע לתוכנית רה-ארגון בקבוצת BEE, במסגרתה יאוחדו מטות ההנהלה של החברות במטרה לייצר סינרגיה טובה יותר מול הקבוצה כולה. בנוסף, בחברה מתכוונים להעתיק את מודל המתחמים של נעמן ו-ורדינון בחנויות הרשת לחנויות נוספות.

המהלך השני כולל את המשך הרחבת תת-הרשת עדן טבע מרקט, שכוללת היום 7 סניפים. כרגע הרשת עדיין אינה רווחית, אך ברבוע כחול צופים כי היא תעבור לרווח תפעולי ראשון בשנת 2010, לאחר פתיחתן של 3 חנויות נוספות.