ועדת המכרזים: כל שלוש המתמודדות במכרז להקמת בית-החולים באשדוד עלו לשלב הבא

המתמודדות הן: שירותי בריאות כללית, אסותא (מכבי) וקבוצה משותפת בראשות אפריקה ישראל, דניה סיבוס וחברת 'מיזמים'

כל שלוש הקבוצות שהתמודדו בשלב המיון המוקדם של המכרז להקמת בית החולים החדש באשדוד, עברו לשלב הבא והן יוזמנו להגיש הצעות רשמיות בקרוב. כך הודיעה היום (ב') ועדת המכרזים הבין-משרדית שאמונה על הקמת ביה"ח.

כזכור, שלוש הקבוצות המתמודדות הן שירותי בריאות כללית (באמצעות מכון מור), אפריקה ישראל, דניה סיבוס וחברת "מיזמים" (קבוצה משותפת) ומכבי שירותי בריאות (באמצעות "אסותא"). ההתמודדות של הכללית נחשבה בהתחלה להפתעה גדולה, שכן היא התנגדה בעבר להקמת ביה"ח באשדוד, בעיקר משום שהוא עלול לפגוע בבית חולים אחר שבבעלותה - קפלן שברחובות. ואולם, בכללית מעדיפים ככל הנראה לבלום את ההתפתחות של בית החולים אסותא שבבעלות מכבי, כמעט בכל מחיר.

אמנם חוק ההסדרים שעבר בממשלה כולל עדיין סעיף הדוחה את הקמת בית החולים באשדוד לשנת 2020, אולם על פי כל ההערכות סעיף זה ייצא החוצה לפני אישור התקציב בכנסת. מי שדוחף לביטול הסעיף הוא סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה), שנחשב לתומך נלהב של הקמת ביה"ח.

יצוין כי העיר אשדוד נחשבת לחמישית בגודלה בישראל, והיא מונה כ-230 אלף תושבים. למרות עובדה זו, במשרד האוצר ואפילו במשרד הבריאות התנגדו במשך השנים להקמת ביה"ח ואף הקפיאו במסגרת חוק ההסדרים את החוק שעבר בכנסת בשנת 2002, למען הקמתו.

המכרז שייצא בקרוב כולל את נושא התכנון, ההקמה, המימון וההפעלה של ביה"ח באשדוד. בית החולים מיועד להיבנות על גבי קרקע בבעלות עיריית אשדוד ומינהל מקרקעי ישראל, על שטח של כ-70 דונם, אשר נמצא בדרום-מזרח העיר. היזם שייבחר במכרז יתחייב לבנות, לתכנן, לממן ולתפעל את בית החולים באופן אשר ישרת את צרכי הציבור ויעמוד בדרישות ותקני משרד הבריאות. כפי הנראה, 75% מפעילות בית החולים תהיה ציבורית, ואילו 25% תהיה פרטית בדומה לנהוג בבית החולים הדסה שבירושלים. יחד עם זאת, טרם נקבעו קריטריונים רשמיים להפעלה.