אירופה הגיבה בחיוב לאמון הצרכנים בארה"ב וסגרה בעליות: הדאקס עלה ב-1.4%; מניית דנונה איבדה 5.3%

[לטבלת ישראליות בעולם] הצריכה הפרטית בצרפת עלתה ב-0.7% באפריל בהשוואה למארס ■ התמ"ג של גרמניה התכווץ ב-3.8% ברבעון הראשון ■ מדד פוטסי טיפס ב-1.05% ■ 888 ירדה ב-2%

המדדים המובילים באירופה נסגרו בעליות של יותר מ-1% לאחר שבוול סטריט הפתיע לחיוב מדד אמון הצרכנים וגרר את המדדים מעבר לאוקיינוס האטלנטי לעליות חדות, זאת לאחר שבמהלך מרבית שעות היום נסחרה אירופה בטריטוריה השלילית והושפעה מהירידות במניות פורשה ודנונה וכן מפרסום נתוני מאקרו בגרמניה וצרפת, ובראשם התמ"ג של גרמניה, הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם והחזקה ביותר בגוש האירו.

פרסום נתון משמעותי זה מצטרף לתחזיתה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, להתכווצות של 6% בכלכלת גרמניה בשנה הנוכחית. אמירותיו האחרונות של יוכן זאניו, הרגולטור הכלכלי הבכיר של גרמניה ציירו תרחיש עגום עוד יותר. זאניו אמר כי הנכסים הרעילים אשר מכסידים על מאזניהם של בנקים גרמנים רבים משולים ל "רימון רסס חלוד" אשר צפוי להתפוצץ בסדרה "ברוטאלית" של הפחתות דירוג של נכסים מגובי משכנתאות על ידי חברות דירוג האשראי.

ירידה חדה בהיקף היצוא ובהשקעות הובילה להתכווצות החדה ביותר של כלכלת גרמניה ברבעון הראשון של השנה.

ברקע, פול קרוגמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, העריך כי "ההתכווצות הכלכלית עומדת להסתיים. נראה כי ארה"ב ואפילו אירופה יציגו צמיחה בשיעור 0% כבר לקראת סוף השנה הנוכחית".

מדד פוטסי 100 של לונדון טיפס בסיום המסחר ב-1.05%■ מדד קאק 40 של פריז הוסיף לערכו שיעור דומה ■ מדד דאקס 30 של פרנקפורט בלט בעלייה של 1.37%.

בזירת המטבעות, האירו נחלש ב-0.25% ל-1.398 דולר והליש"ט מתחזקת ב-0.2% ל-1.5938 דולר.

בזירת המאקרו

התמ"ג של גרמניה התכווץ ב-3.8% בהשוואה לרבעון הקודם. כלכלת גרמניה התכווצה ב-6.7% ב-12 החודשים עד סוף מארס. כך דיווחה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה בגרמניה. התוצאות תאמו את ההערכות הראשוניות שפורסמו מוקדם יותר החודש. בהתאמה של מספר ימי העבודה ברבעון, התמ"ג התכווץ בשיעור שנתי של 6.9%. היצוא מגרמניה ירד ב-9.7%, בהשוואה לרבעון הקודם, והשקעות ההון התכווצו ב-7.9%. היקף הסחר הצטמצם ב-2.2%.

הצריכה הפרטית בצרפת עלתה ב-0.7% באפריל בהשוואה לחודש מארס. נתוני הצריכה הפרטית לחודש מארס תוקנו לעלייה של 0.6% לעומת עלייה של 1.1% בתחזיות הראשוניות.

מדד אמון הצרכנים בגרמניה (GFK) נותר על רמה של 2.5 נקודות נכון לתחזית לחודש יוני.

מניות בכותרות

מניית ענקית המזון דנונה (סימול: DANO.PA) ריכזה עניין לאחר שהחברה הודיעה על כוונתה לגייס 3 מיליארד אירו באמצעות מכירת מניות לבעלי מניות קיימים.

ענקית הכרייה ריו טינטו הסכימה לחתוך ב-33% את מחיר החוזים על פלדה עם ניפון סטיל , לשנת המישלוחים הימיים הנוכחית. ריו מסרה כי תמכור תרכובת פלדה מסוג פילברה תמורת 97 סנט אמריקני למ"ק לעומת 144.66 סנט בשנה שעברה.

פולקסווגן הודיעה אתמול (ב') כי היא בודקת את האפשרות לשת"פ עם קבוצת BYD הסינית (סימול: 1211 בהונג קונג) לשם ייצור כלי רכב היברידים (הממונעים גם על ידי דלק וגם על ידי חשמל. א.ה).

יצרנית מכוניות היוקרה פורשה המנסה להתמזג עם פולקסווגן, עלולה להפסיד חלק מהרווח של 17.3 מיליארד הדולר שהשיגה בשל אחזקה של אופציות על מניית פולקסווגן, משום שכנראה, אין לה את הכסף הדרוש כדי לממש את האופציות.

ישראליות באירופה

אפ"י פיתוח , זרוע הנדל"ן של אפריקה ישראל ברוסיה, שבשליטת לב לבייב, מדווחת על תוצאות הרבעון הראשון. מהדו"חות עולה כי רווחי החברה זינקו ב-505.8% ל-416.8 מיליון דולר כתוצאה משיערוך נכסים, המתבסס על התקן החשבונאי IAS 40 הנוגע לשערוך נדל"ן להשקעה בהקמה. התיקון בשיערוך הנכסים של מרכז הקניות של רוסיה, מרכז הקניות Tverskaya Zastava, פרוייקט פלאזה וכן פרוייקט Ozerkovoskaya Embankment הביא לגידול של 499.2 מיליון דולר ברבעון הראשון ולהוצאת מס של 108 מיליון דולר.

קרדן NV הודיעה היום (ג') שחברה מוחזקת, תהל אנרגיית מים, קיבלה רישיון מותנה ממשרד התשתיות לייצור חשמל פרטי בטכנולוגיית אגירה שאובה. תהל אנרגיית מים מוחזקת בעקיפין על-ידי קבוצת תהל (81%).

נאנט נדל"ן עברה להפסד לפני מס של 7.5 מיליון ליש"ט לפני מס מרווח של 1.3 מיליון ליש"ט ברבעון הראשון של 2008. ההפסד לתקופה הסתכם ב-6.92 מיליון ליש"ט.

אורידיון הודיעה היום, כי חתמה על הסכם עם חברת ZOLL Medical Corporation האמריקאית, יצרנית מובילה של מכשור החייאה. לפי ההסכם תשולב טכנולוגיית ה- Microstream® לניטור פחמן דו חמצני בנשימה של אורידיון במבחר מערכות החייאה ומוניטורים של ZOLL.

למערכת גלובס נודע כי חברת ההימורים המקוונים 888 תודיע היום ומחר על פיטוריהם של עובדים.