לראשונה: אזרח זר נעצר בישראל בשל סרבנותו לתת גט לאשתו

סרבן הגט עתר לבג"ץ בטענה כי בהיותו אזרח ארה"ב אין לבית דין רבני בישראל סמכות לגביו, אך בג"ץ הורה לו להפקיד ערבויות כספיות כפי שהורה בית הדין, וקבע כי עד אז ישהה במעצר-בית

בית הדין הרבני האזורי בתל-אביב הטיל, לראשונה, צו מעצר וצו עיכוב יציאה מהארץ נגד אזרח שאינו ישראלי, בשל סרבנות גט של 6 שנים. הצווים הוטלו לאחר שהדיינים הרבנים דב דומב, יצחק הלוי ויצחק זר התרשמו כי הסרבן עושה כל מאמץ להתחמק ממתן הגט.

הסרבן, אזרח ארה"ב, סירב לדווח לבית הדין על כתובת מגוריו בישראל לצורך זימונו לבית הדין, ואף סירב להצעה להפקיד ערבות לצורך הבטחת התייצבותו לדיון. צו עיכוב היציאה הוצא נגדו לפני מספר שבועות, אך הוא עמד בסרבנותו.

בעקבות צו המעצר, שניתן ללא הגבלת זמן, הסרבן נכלא ל-3 ימי מעצר. הוא עתר לבג"ץ בטענה כי בהיותו אזרח ארה"ב אין לבית דין רבני בישראל סמכות לגביו, אך בג"ץ הורה לו להפקיד ערבויות כספיות, כפי שהורה בית הדין, ועד אז ישהה במעצר-בית בבית הערב.

בית הדין הרבני פסק כי העובדה שהסרבן שוהה בשנתיים האחרונות בישראל ועוזב את הארץ רק לעיתים למספר ימים, מעידה כי הוא רואה את מרכז חייו בישראל, ולפיכך הוא נתפס כתושב ישראל שסמכות בית הדין חלה עליו. זאת נוכח תיקון מלפני 3 שנים בחוק שיפוט בתי דין רבניים, שהקנה לבתי הדין סמכות בינלאומית רחבה במטרה לסייע לעגונות ברחבי העולם, שבעליהן הגיעו לישראל.

בית דין רבני בארה"ב חייב את הבעל לתת גט לאשתו, בשל אלימות פיזית ונפשית שנקט נגדה. בני הזוג התגרשו אזרחית בארה"ב, ולאישה נפסקו מזונות, אך הבעל התעלם מכך וטען כי הוא רוצה שלום-בית. לאחר שהסרבן נשלח למעצר-בית, הוא הופיע השבוע לדיון בבית הדין והשתכנע לתת גט לאשתו, גט שסודר בו-ביום.