התחזקות הדולר והשפעת המשבר באירופה הצניחו את רווחי פרוטרום ב-42% ל-5.6 מיליון דולר

הכנסות החברה ברבעון הראשון צנחו ב-19.3% ל-98.4 מיליון דולר ■ אורי יהודאי, נשיא החברה: "אנו משוכנעים שנוכל להשיג את יעדנו, ולהכפיל שוב את מחזור המכירות בארבע השנים הבאות לכמיליארד דולר"

אחרי שהמתחרות של פרוטרום פרסמו דו"חות שהצביעו על הרעה בפעילות העסקית, לא היו ציפיות מיוחדות מהדו"חות של פרוטרום, ובכל זאת החברה הציגה דו"חות חלשים מהצפוי. התחזקות הדולר מול המטבעות האירופאים והשקל והשפעת המשבר הכלכלי באירופה, הביאו להכנסות נמוכות במיוחד.

פרוטרום פועלת באמצעות שתי חטיבות: תמציות הטעמים, העוסקת בייצור ושיווק של תמציות טעם; והשנייה, חומרי הגלם, העוסקת בייצור ושיווק מיצויי טעם טבעיים, רכיבי מזון טבעיים, שמנים אתריים וכימיקלים ארומטיים.

הכנסות פרוטרום ברבעון הראשון הסתכמו ב-98.4 מיליון דולר, ירידה של 19.3% לעומת ההכנסות ברבעון המקביל, שעמדו על 122 מיליון דולר. הגורם העיקרי לקיטון בהכנסות הוא כאמור התחזקות הדולר. מרבית ההכנסות של החברה מגיעות מאירופה, אולם החברה מדווחת בדולרים. כאשר הדולר מתחזק מול האירו ומטבעות אירופאים אחרים, תרגום ההכנסות מאירו לדולר נמוך יותר. התחזקות הדולר ברבעון הראשון גרעה מהמכירות הדולריות כ-13.8%, כך שבנטרול השפעות מטבע, פחתו הכנסות החברה ב-5.5% בלבד.

גורם נוסף שהביא לירידה בהכנסות הוא השפעת המשבר הכלכלי, אשר בעקבותיו לקוחות רבים פעלו להקטנת המלאי אשר ברשותם, והפחיתו את הרכישות. שיעור הרווח הגולמי נפגע גם הוא ברבעון זה, והסתכם ב-35.8%, וזאת לעומת 36.7% בתקופה המקבילה אשתקד.

במהלך הרבעון הראשון רכשה פרוטרום שתי חברות: את אוקספורד האנגלית, העוסקת בתחום חומרי הגלם, וכן את חברת FSI האמריקנית, אשר פועלת בתחום התמציות. שתי הרכישות הללו תרמו ברבעון הראשון כ-3.5 מיליון דולר להכנסות פרוטרום.

בשורה התחתונה הרוויחה פרוטרום 5.6 מיליון דולר, ירידה של 42% לעומת רווח נקי של 9.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. נקודת אור הגיעה מכיוון תזרים המזומנים. הרבעון הראשון הוא הרבעון החלש עונתית של החברה, ותזרים המזומנים בו היה שלילי אשתקד, ואילו הפעם נרשם תזרים המזומנים חיובי שהסתכם ב-10.7 מיליון דולר.

אורי יהודאי, נשיא ומנהל העסקים הראשי של החברה, אמר היום ש"עם התייצבות השווקים הגלובליים, התמתנות הטלטלה בשערי החליפין בעולם, עצירת מגמת צמצום המלאים וחזרה הדרגתית לשיפור בצריכה, תחזור פרוטרום לצמוח בשיעורים שאפיינו את פעילותה בעבר". על-אף ההאטה יהודאי מאמין שיעמוד בתחזית לטווח ארוך שמסר בעבר, ואמר היום כי "אנו משוכנעים שנוכל להשיג את יעדנו, ולהכפיל שוב את מחזור המכירות של פרוטרום בארבע השנים הבאות, לסך של כמיליארד דולר עד שנת 2012".