"הגלריה החדשה" היא חלל מרשים של בניין עתיק ביפו, בעל תקרות גבוהות וקשתות אבן שסוידו בלבן. החלל רחב הידיים משמש משכן לאוסף אקלקטי של רהיטים ופריטי עיצוב מתקופות שונות במאה ה-20 שהפכו לקלאסיקות. פריטים מתנועת ארטס-אנד-קראפטס, ארט-דקו, באוהאוס ועד שנות ה-70, רהיטים אייקוניים מסגנונות מוכרים ובולטים בעיצוב מאירופה ומארה"ב, מוצעים למכירה לצד עבודות אמנות, צילום ועיצוב עכשוויות.
"הלקוחות שלנו הם מעצבים, אדריכלים ואנשים מביני דבר שאוהבים עיצוב, והם מגלים אותנו עם הזמן", מספרים בעלי המקום, סמי שלום כנפו והדס חרמש. "אנחנו אוספים את הפריטים בעיקר בחו"ל, מטפלים בהם ומשקמים אותם".
כל הפריטים הם מסדרות ייצור מקוריות, ששיני הזמן כרסמו בהם - לפעמים לטובה, כמו "קמטי הבעה" בפניו של אדם יפה תואר, ולפעמים הם זקוקים ליד אוהבת שתחזיר להם את הניצוץ הישן.
במקביל לתצוגת הרהיטים מוצגת בגלריה תערוכת מנורות אלומיניום ייחודיות (one of a kind), שיצר המעצב יעקב קאופמן, מוותיקי קהילת העיצוב בארץ. קאופמן הוא מעצב תעשייתי, אמן ואיש אקדמיה, שהעמיד דורות של תלמידים-מעצבים בבצלאל ובמוסדות אחרים. רהיטים וגופי תאורה בעיצובו מיוצרים בחברות בינלאומיות, ביניהן Artflex ו-Techno Lumina.
למרות הצלחתו הבינלאומית קאופמן ממשיך לעבוד בישראל, ולצד עבודתו התעשייתית, שממנה הוא מתפרנס, הוא חוקר ומפתח פריטים העונים להגדרת דיזיין-ארט (עיצוב-אמנות) - ענף שמושך אליו עניין גובר והולך מצד אספנים בעולם בשנים האחרונות.
הדיזיין-ארט שומט את הקרקע תחת ההפרדה הקטגורית המיושנת בין אמנות, אמנות דקורטיבית ואמנות שימושית (המקבילה הישנה למה שכיום מכונה בשם הכולל "עיצוב"). דיזיין-ארט הוא אותו קו תפר העובר בין המוצר התעשייתי למוטציה שלו, ליצירה רעיונית שאין לה יעד עסקי בייצור המוני, לפיתוח שיש בו ערך אמנותי ויד אומן יוצרת.
קאופמן, הפעיל בתחום כבר 40 שנה, מעיד כי הוא רואה את העניין הגובר של אספנים בדיזיין ארט כחלק ממגמה ברוכה, הדומה למהפכת הצילום של שנות ה-70. כאשר אספנים החלו להכיר בצילום כאמנות, מחירי העבודות היו נמוכים במיוחד, והאמירו בעשורים הבאים כאשר הפך הצילום לבן חוקי של עולם האמנות.
כך גם הזיהוי של אספנים את ערכם של פריטי עיצוב אמנותיים נמצא כיום בשלב ההזדמנות, והמחירים נמוכים בהרבה בהשוואה למחירי אמנות. עבודותיו של קאופמן מככבות באוספי גלריות ומוזיאונים, ביניהם גם מוזיאון ישראל. אך התחום עדיין בחיתוליו במושגי עולם האספנות.
גופי התאורה של קאופמן המוצגים כעת בגלריה החדשה עשויים מאלומיניום חשוף, בשילוב מעט עץ וחומרים נוספים. חלקם מקסימים במבט ראשון וחלקם נראים כהרהור שלא הסתיים, קו מחשבה מאלומיניום, שמתפתל ומתכופף בכיוונים בלתי צפויים, ויוצר תנועה בחלל, המסתיימת באור - כניצן של רעיון. מעניינת במיוחד הצבתן של המנורות בין הרהיטים, ולצדן גם כמה מעבודותיו התעשייתיות של קאופמן, שזכו לגימור מוקפד ומלוטש, המעיד על מומחיותו. *
יעקב קאופמן - מנורות אלומיניום, הגלריה החדשה, הצורפים 15 יפו, א', ב', ד' 10:00-17:00, ג', ה' 10:00-19:00, ו' 10:00-15:00. (עד 4.6)
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.