ירידה של 30%-40% בדרישה לעובדי ביומד, אבל עדיין חסרים מנכ"לים מנוסים

בביו-פארמה, המשבר עמוק במיוחד בעוד במכשור הרפואי המצב מעט טוב יותר

כמעט שאין חברת ביומד שלא צמצמה השנה את מצבת העובדים, והדבר מתבטא בנתוני התעסוקה. סקר שערכה קבוצת נישה, העוסקת בהשמה בתחומי הטכנולוגיה, לקראת שבוע ILSI-Biomed 2009 שייערך בחסות "גלובס", מכמת את הירידה בביקוש לעובדים בתחום ב-30%-40% ברבעון הראשון של 2009, לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

כשמסתכלים על תחום הביו-פארמה בנפרד, מתגלה עומקו של המשבר. "בתחום זה אין כמעט גיוסים של כוח אדם, בעוד שהיצע המועמדים המצוינים גדול", אומרת ליזי שוב-לונדון, מנהלת-שותפה בנישה ביוטק. "עבור רבים, האפשרות היחידה לעסוק במקצוע היא עזיבת הארץ".

המצב בתחום המכשור הרפואי חיובי יותר מבחינת העובד האיכותי. בתחום זה, חברות רבות נוטות לחשוב שהמיתון יביא מועמדים מנוסים ואיכותיים בשכר נמוך ממה שהורגלו, אבל, המציאות שונה. "היצע המועמדים המחפשים עבודה הוא קטן ומרביתם אינם מוכנים להתפשר על השכר", היא אומרת.

בשני התחומים יש גם משרות שקשה לאייש - בעיקר משרות ניהול בכיר עם דגש על מנכ"לות, למרות שסגירת חברות פלטה לשוק שיעור גבוה יחסית של מנכ"לים.

"מנכ"לים בעלי ניסיון הם מצרך נדיר", אומרת שוב-לונדון. "בתחום הביוטכנולוגיה כמעט אין מנכ"לים שהגיעו לאקזיט או להנפקה ראשונית, מכיוון שכמעט לא היו כאלה מהלכים בישראל. גם בשוק המכשור הרפואי יש מעט מועמדים בכירים שביצעו אקזיטים ופנויים למשרה חדשה". השכר בתחום נפגע, אך לא באופן דרסטי - ב-10% בממוצע.

ולאן הולכים דורשי העבודה? זולגים לקלינטק. "זהו תחום שיש בו צורך במועמדים מתחום המכניקה ומהנדסי חשמל, כך שאלה הנפלטים מתחום המכשור הרפואי מוצאים יחסית בקלות משרות בתחום, שנמצא בצמיחה", אומרת שוב-לונדון.