האשמות חמורות כנגד מנהל השירותים הווטרינריים וסגנו מצד ועדת הבדיקה שמינה משרד החקלאות

בין היתר, נטען במסמך מסקנות הביניים של הועדה כי השניים לקו בהפעלת שיקולים בלתי ענייניים בתחומים מקצועיים רבים; עכשיו הכדור במגרש של שני הנחקרים, שהתאפשר להם להוסיף עדויות ומסמכים להגנתם

מסתבכת פרשת חקירת השירותים הווטרינריים. ועדת הבדיקה שמונתה על-ידי משרד החקלאות הודיעה היום (ד'), כי "בחינתן של העדויות ושאר ראיות שהוגשו לוועדה ונאספו על-ידה עד כה מעלה כי ד"ר משה חיימוביץ', מנהל השירותים הווטרינריים, ומר יהודה מאירוביץ', סגן מנהל השירותים הווטרינריים לאמרכלות, עלולים להיפגע ממה שכלול בהן או נובע מהן, או ממה שניתן להסיק מהן".

נזכיר את השתלשלות העניינים. לפני כשנה התקבלו בהנהלת משרד החקלאות תלונות וצבר של מסמכים שהעידו שהתנהלות השירותים הווטרינריים אינה תקינה ברמה המקצועית וברמה המנהלתית. השר שמחון החליט להקים ועדת בדיקה (שיש לה כוח וסמכויות של ועדת חקירה) - החלטה שאושרה על-ידי הממשלה - ובראשה השופט בדימוס, ורדי זיילר.

הוועדה חקרה עדים ואספה ממצאים ועדויות, והיום היא מגישה המלצות לא סופיות. ובהן, בין היתר, נקבע כי חיימוביץ' ומאירוביץ' נחשדים באחריות לירידה משמעותית ברמה המקצועית ובתפקוד המקצועי בשירותים הווטרינריים; אדישות לקיומה של תופעה רווחת ובלתי תקינה של חתימת בלנקו שלא כדין על-ידי רופאים וטרינריים על אישורים המאפשרים מסחר ו/או יצוא ו/או יבוא של מזון מן החי ושל בעלי-חיים, כל זאת ללא בדיקה של בעלי החיים או המזון מן החי נשוא אישורים אלו.

כמו כן, נקבע כי הם אחראים ליצירתה ואי-התייחסות מספקת להיווצרותה (בעיקר על-ידי יהודה מאירוביץ') של אווירה מאיימת בקרב ציבור עובדי השירותים הווטרינריים או חלק מהם, ובכלל זה נקיטה מכוונת בפעילות הרתעתית שמטרתה לטעת בקרב העובדים הרגשה שיבולע להם אם יסטו או ינסו לסטות, ולו מסיבות מותרות או לגיטימיות, מהקו המוכתב על-ידי נושאי התפקידים; הצגה או נטילת חלק בהצגת מצגים או בהעברת מסרים שאינם תואמי-מציאות בפני ועדת הבדיקה; הפעלת שיקולים בלתי ענייניים בתחומים מקצועיים רבים המפורטים בגוף המסמך - וזה לא נגמר בכך. ההאשמות במסמך הן רבות וקשות.

כעת, ניתנה לשני הנחקרים הזכות לעבור על כל החומר שברשות הוועדה ולהתגונן, אם באמצעות עדות נוספת ואם באמצעות העברה של מסמכים ו/או עדים נוספים ואז בסיומו של ההליך הזה ייכתב הדו"ח המקצועי המסכם. נדגיש, כי נציבות שירות המדינה לא תוכל להתעלם מההמלצות הסופיות. כעת, הכדור נמצא במגרשם של שני הנחקרים.

נציין כי במקביל מאירוביץ' וחיימוביץ' נעצרו בינואר השנה ועוכבו לחקירה על-ידי המשטרה על סמך חומר שהצטבר אצל המשטרה. בינואר, הסגן של מנהל השירותים הווטרינריים יצא לחופש בכפייה ומאז למעשה אינו ממלא את תפקידו (שנעשה על-ידי ממלא מקום). כעת כאמור, יהיה על השניים להתמודד גם עם הטענות החמורות שמועלות על-ידי ועדת הבדיקה.

תגובת מר יהודה מאירוביץ, סמנכ"ל למינהל ומשאבי אנוש בשירותים הווטרינריים, להחלטת וועדת הבדיקה מהיום:

"הובאה לידיעתי החלטת ועדת הבדיקה מהיום ולא הופתעתי כלל וכלל. כפי שצפיתי מראש, ועל כך אף התרעתי בפני היועץ המשפטי לממשלה, מבקר המדינה, התנועה לאיכות השלטון וגופים אחרים כך אכן אירע במדוייק".

"מהמהומה הגדולה שליוותה את הקמת הבדיקה ואת תחומי טיפולה ניכר שלא נותר דבר".

"הוועדה ישבה על המדוכה במהלך מספר חודשים, שמעה עדים וקיבלה מסמכים, מהלך עבודתה אופיין בבזבוז מאות אלפי שקלים ואף מעבר לכך מקופת הציבור, בגין שכר טרחת חבריה והוצאות שוטפות, ואולם כל שניתן לדאבוני ללמוד מהאמור בהחלטה הוא שחבריה לא השכילו להבין את המאטריה המקצועית, המינהלית והארגונית, מכיוון שאכן המדובר בנושא סבוך ומורכב ביותר".

"גם במהלך מתן עדותי ניתן היה לחוש בנקל, כי חברי הוועדה אינם מבינים את המערכת המקצועית, וכי נטלו על עצמם משימה שאין להם הכישורים המקצועיים לבצעה באורח מעמיק, והדבר אף ניכר מכלליות ההחלטה, מערבוב תחומים ומשיוך נושאים שאינם כלל בתחום אחריותי וסמכותי, ואשר לו אכן הייתי עוסק בהם בוודאי היתה טוענת כי אני מקבל החלטות שאינן בתחום תפקידי וסמכותי".

"המדובר בוועדה ממשלתית מטעם שר החקלאות, ששניים מחבריה, קרי, יו"ר הוועדה, השופט בדימוס ורדי זיילר, וחבר הוועדה, ד"ר יהודה עפרון פועלים תוך ניגוד עניינים חמור ביותר, וגם על כך התרעתי בעל פה ובכתובין".

"ראויים לציון דבריו של עו"ד ברק כלב, מנהל המחלקה המשפטית מהתנועה למען איכות השלטון בישראל, במסגרת מכתבו לשופט (בדימוס) ורדי זיילר, מיום 7.8.2008 ;

"קריאת כתב המינוי של הוועדה מעוררת מראית עין לפיה מסומנות המסקנות הרצויות עוד בטרם הבדיקה, דבר המעלה סימני שאלה ותהיות לכשעצמו. אנו מקווים כי חברי הוועדה ישכילו שלא לפעול ככלי שרת בידיו של איש".