מומחה לדיני נזיקין: דודו טופז צפוי לשלם פיצוי של עשרות אלפי שקלים לכל אחד מקורבנותיו

זאת אם יגישו נגדו תביעה אזרחית ■ עו"ד אורן בושרי: אם נותרה נכות - הפיצוי יהיה אף גבוה יותר ■ הקורבנות אינם צריכים להמתין למתן גזר דין בהליך הפלילי, ותקנות הדין האזרחי מאפשרות להם לדרוש עיקול על נכסיו

הודאתו של דודו טופז אתמול (ג') בתקיפתם של שירה מרגלית, אבי ניר ובועז בן-ציון אולי הקלה על מצפונו של "הראשון בבידור" לשעבר, אולם על-פי עו"ד אורן בושרי, מומחה לדיני נזיקין, יש להודאתו של טופז משמעות נוספת בכל הנוגע להליך האזרחי - זאת במקרה שקורבנותיו יחליטו להגיש כנגדו תביעה אזרחית כספית לקבלת פיצויים.

בושרי מציין כי במסגרת תביעת הפיצויים יידרשו קורבנותיו של טופז להוכיח את נזקיהם הפיזיים והנפשיים, ומעריך כי בית המשפט יפסוק פיצויים בגובה עשרות אלפי שקלים לכל קורבן, בהנחה כי לא נותרה נכות.

לדברי בושרי, יש לזכור כי הקורבנות אינם צריכים להמתין למתן גזר דין בהליך הפלילי, ותקנות סדר הדין האזרחי מאפשרות להם באמצעות בית המשפט גם להטיל עיקול זמני במעמד צד אחד, על רכבו, על דירתו ועל כל נכס אחר - לטובת הנפגעים.

מטרת החוק בעניין זה היא למנוע מהנתבע את האפשרות להבריח את נכסיו, ובכך לסכל את פסק הדין בתביעה האזרחית שיינתן במועד מאוחר יותר.

עו"ד בושרי מדגיש כי כדי שבית המשפט ייעתר לבקשה כזו - על מבקש העיקול להוכיח כי אי מתן הצו עלול להכביד על ביצוע פסק הדין, וכי השהייה הכרוכה בדיון תוך התנהלותו הרגילה עלולה לגרום נזק כגון הברחת רכושו של טופז על-ידו.

נושא איתנותו של הנתבע רלוונטי. בושרי מעריך כי במקרה כזה יטען טופז כי הוא אדם עשיר שהפרוטה מצויה בכיסו, ואין לו כוונה להתחמק מתשלום פיצוי - ומה גם שהוא כבר נשא בפיצוי כזה עת שנדרש לפצות את העיתונאי שניצר. אלא שבניגוד לאז - כאן המשטרה מסרה כי יש חשש שטופז ניסה להימלט מהארץ, כך שהקורבנות יוכלו לטעון כי בצורת התנהגותו יש כוונה לסכל את מימוש פסק הדין. לדברי בושרי, על הקורבנות לדעת כי העיקול יפקע מאליו אם הם לא יפעלו להגיש תביעה אזרחית תוך שבוע.

בושרי מוסיף כי בתי המשפט נקראו לאחרונה על-ידי בית המשפט העליון לתת פיצוי לא רק ביחס ישיר לנזק שנגרם, אלא - כמו בארה"ב - לפסוק פיצויים גם לצרוך הרתעה, כל עוד מדובר במקרים בהם יש זדון וכוונה לגרום נזק. מאותה סיבה נפסק לאחרונה פיצוי של כמיליון שקל לנשים שנאנסו במסגרת הליך תביעה אזרחי.