שר המכרות של גיניאה: "זיכיון הכרייה שקיבל שטיינמץ הוא עניין סגור"

בשבוע שעבר פורסם כי ראש הממשלה לשעבר אולמרט ייצא בשליחותו של שטיינמץ לגיניאה. דיפלומטים ישראלים: "חוסר היציבות הפוליטית יקשה על שטיינמץ"

שר המכרות של גיניאה, מחמוד טאיהאם, הודיע השבוע כי זיכיון הכרייה שניתן לקבוצת בני שטיינמץ, במה שנחשב לאחד ממכרות הברזל הגדולים בעולם, הוא "עניין סגור".

בשבוע שעבר פורסם שראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט יצא בשליחותו של בני שטיינמץ לגינאה. אולמרט סרב לאשר או להכחיש את הדברים, שטיינמץ הכחיש.
הפרסום סביב השליחות לכאורה נעשה על רקע חוסר היציבות הפוליטי בגינאה שנסקר בכתבה במוסף G של "גלובס".

בדצמבר 2008 קיבל שטיינמץ זיכיון חיפוש בכמחצית משטח שנחשב לאחר המבטיחים בעולם מבחינת כריית ברזל, עם הכנסות פוטנציאליות של מילארדי דולרים. הזיכיון שקיבל שטיינמץ נלקח מענקית הכרייה ריו טינטו בטענה להפרת הסכמים.

כשבועיים אחרי מתן הזיכיון מת הנשיא לאנסאנה קונטה ובעקבות זאת התחוללה הפיכה צבאית. מנהיג החונטה שהשתלטה על המדינה, מוסה דדיס קמרה, הודיע שכל הסכמי הכרייה ייבחנו מחדש. עתה כאמור מודיע שר המכרות כי ההסכם עם שטיינמץ יכובד. עם זאת יצויין שדיפלומטים ישראלים המכירים את האזור מעריכים שלמרות ההודעה חוסר היציבות הפוליטית עלול להקשות על שטיינמץ, או אף לגרום לשינוי ההחלטה, וכי לא מן הנמנע שבמצב שכזה שליחות של אולמרט תוכל לסייע.

כך או אחרת, בריו טינטו עדיין לא התייאשו מהחזרת הזיכיון לידיהם. שם מקפידים כמובן להיזהר בכבוד הממשלה, אולם תוקפים את שטיינמץ: "חברות שמפזרות הבטחות ביחס לפרויקט, הן חדשות בתחום...לא יוכלו לתפעל את הפרויקט במהירות ובמקצועיות כמונו", מסר דובר החברה. בכיר בה אמר לעיתון אוסטרלי ששטיינמץ "יראה אותנו בבית המשפט".
קבוצת שטיינמץ בתגובה: "אין לנו ויכוח עם ריו טינטו. הממשלה היא שמעניקה רשיונות, והיא שתקבע מי המתאים ביותר. הממשלה החדשה השלימה את הבדיקה ואישרה את ההחלטה הקודמת". הקושי העיקרי של כולם הוא חוסר היציבות הפוליטית במדינה, והאפשרות להשתלטות של גורמים אחרים שיפתחו, שוב, את ההסכמים מחדש.

מתגובת שר המכרות, שבשל אילוצים טכניים הגיעה ל-G לאחר סגירת הגליון, עולה שאכן כך. לדבריו, נמצא שנטילת הזכויות מריו היתה "חוקית ומוצדקת", טענותיה נידחו ו"שיוך השטח ל-BSGR הוערך כמשביע רצון עבור הממשלה...אנו מחשיבים את העניין כסגור...ריו לא תורשה לקבל חזרה את השטח ויודעה בכך".