ביהמ"ש: רשות מקומית מוסמכת להטיל עיקולים לצורך גביית קנסות חניה

"משהוקנתה לרשות מקומית סמכות להתקין חוקי עזר הכוללים עבירות שבצידן קנסות - נלווית לסמכויות אלה גם הסמכות לגבות את אותם קנסות על מי שעבר על חוקי העזר"

עברייני החניה, הממשיכים לתור אחר דרכים מקוריות בניסיונם לחמוק מתשלום הקנסות לעירייה, נחלו השבוע מפלה נוספת. בית המשפט המחוזי מרכז דחה טענה, לפיה רשות מקומית אינה מוסמכת לגבות בהליכי גבייה מינהליים (עיקולים) מכוח פקודת המסים (גבייה), קנסות חניה שהם למעשה הליך פלילי (עבירה על חוק עזר עירוני).

עיריית פתח-תקווה שלחה מעקלים לביתו של מנחם יהב, שרעייתו לא שילמה קנסות חניה. כדי למנוע את העיקול הוא מסר למעקלים צ'ק בסכום החוב, 800 שקל, והעירייה הגישה אותו לביצוע בהוצאה לפועל. יהב קיבל רשות להתגונן רק בשתי טענות, העיקרית היתה שהעירייה אינה רשאית לגבות קנסות בהליכי גבייה מכוח פקודת המסים.

סגן נשיא בית משפט השלום בפתח-תקווה, השופט אהרן גולדס, דחה את טענתו לאחר שקבע כי קנסות שלא שולמו יוצרים חוב המגיע לעירייה, ומאחר ש"אכרזת המסים" (תקנות שהתקין שר האוצר) קובעת שהחובות לעירייה ייחשבו ל"מס" שניתן לגבותו לפי פקודת המסים, הרי שקיימת סמכות. יהב לא אמר נואש ועירער למחוזי. בין היתר טען, שהמדינה היא המאשימה בהליך פלילי ומשכך היא המוסמכת לגבות את החוב. לשיטתו, רשות מקומית יכולה לבקש מהמדינה לגבות את החוב עבורה או לעשות זאת בעצמה, אך רק תוך שימוש בהליכי הוצאה לפועל אזרחיים ולא בהליכי גבייה שבפקודת המסים.

השופט אילן שילה דחה את ערעורו. "משהוקנתה לרשות מקומית סמכות להתקין חוקי עזר הכוללים עבירות שבצידן קנסות שתמורתם מגיעה לקופתה ובשבילה, ומשהוקנתה לה הסמכות לאכוף את הוראות חוקי העזר, נלווית לסמכויות אלה גם הסמכות הטפלה להן, לגבות את אותם קנסות על מי שעבר על חוקי העזר".

שילה דחה את ההבחנה שערך יהב בין חוק של הכנסת לחוק עזר עירוני. "אינני סבור כי דינה של רשות שלטונית מקומית הגובה קנס צריך להיות כדינו של אזרח המבקש לבצע פסק דין בגין חוב אזרחי". לדבריו, כל עוד פקודת המסים לא בוטלה, אין מקום להסתייג ממנה. זאת, מעבר לעובדה שאכרזת המסים קובעת את הסמכות בלשון ברורה (ע"א 08-02-4810).