"רק 40% מההיי-טקיסטים מחפשים היום עבודה בסטארט-אפים; הם אומרים 'עזבו אותי מאופציות, אני רוצה שכר'"

מנכ"לית וואלה ג'ובס: "פעם אנשים היו מוכנים להתפשר על שכר הבסיס ולעבוד קשה בשביל אופציות, היום הם יודעים שהם לא יכולים לעשות איתן שום דבר"

לקבלת ניוזלטר אישי בענייני פיתוח קריירה, ועצות לחיפוש יעיל של התפקיד הבא לחץ כאן

חברות הסטארט-אפ שהצליחו לשרוד את המיתון והגיעו למצב שבו הן מגייסות שוב עובדים, צפויות להיתקל בקושי חדש-ישן בגיוס. לא מחסור בעובדי היי-טק מובטלים, אלא תפנית בחשיבה של העובדים הפוטנציאלים.

מחפשי העבודה חוששים ממשרות בחברות סטארט-אפ, בשל חוסר היציבות של חברות אלו, שידוע לגביהן כי ייקח להן זמן רב להגיע לאקזיט. לכן, הם מעדיפים, משרות בחברות יציבות יותר.

"בשנה שעברה, כ-70% ממחפשי העבודה ביריד התעסוקה באוניברסיטת תל-אביב, חיפשו עבודה בחברות סטארט-אפ. השנה, ירד המספר ל-40% בלבד", אומרת רינת בוגין, מנכ"לית וואלה ג'ובס, אחרי יריד התעסוקה שהתקיים בשבוע שעבר. "בעבר היה קל לאייש משרות של צעירים בחברות של מולטימדיה, גרפיקה ורשתות חברתיות. לאחרונה, בחברות הוותיקות שפעם היה קשה למצוא מועמדים עבורן, פתאום המשרות זוכות לביקוש גבוה יותר".

אחת הסיבות לנסיגה של מחפשי עבודה ממשרות בחברות הסטארט-אפ, הוא ניסיון עבר בפיטורים בחברות מהסוג הזה. אותם עובדים השקיעו שעות רבות במשרה שלהם, במטרה להשיג את האקזיט המיוחל. היום, מבינים אותם עובדים, שהאקזיט הגדול לא יקרה עד שהמשבר יעבור. לכן, הם מעדיפים למצוא לשנה-שנתיים הקרובות מקום עבודה יציב עם תנאים בטוחים ומשכורת שמגיעה בזמן ולא מקום עבודה בו יש הורדות שכר.

"תחום ההיי-טק מתאפיין בניידות גבוהה יותר מכל הענפים האחרים, ולכן החשיבה של העובדים היא לטווח קצר", אומרת בוגין. "אם אנשים מתחומים אחרים מחפשים עבודה לחמש השנים הבאות, בהיי-טק, עבודה לשנה-שנתיים היא טווח סביר".

המגמה הזו התחילה בחודשים האחרונים, לאחר שמפוטרי הסטארט-אפים שקיבלו דמי אבטלה, גילו שאין עבודה בתחום שלהם והגיעו למסקנה, שעדיף לעבוד בחברה ותיקה ולא בחברה קטנה ולא יציבה. "רואים עכשיו בירידי התעסוקה, שהחברות הגדולות, כמו התעשיות הביטחוניות מושכות את המבקרים, בניגוד לשנים קודמות, שהדוכנים שלהן היו ריקים. לעומת זאת, הנוכחות של החברות הקטנות ירדה, עד כדי כך שהמספרים שלהן זעומים".

מלבד מעבר לחברות גדולות, מחפשי העבודה כבר לא מתעניינים באופציות, "פעם אנשים היו מוכנים לעבוד קשה בשביל אופציות, היום הם יודעים שהם לא יכולים לעשות איתן שום דבר. אנשים אומרים היום 'עזבו אותי מאופציות, אני רוצה שכר', בניגוד לפעם שהם היו מוכנים להתפשר על שכר הבסיס ולדאוג בעיקר לאופציות", אומרת בוגין.

אף שבוגין לא צופה בזמן הקרוב ביקוש לעובדים בחברות סטארט-אפ, היא חושבת גם שכאשר אותן חברות יתאוששו, הכספים יתחילו לזרום והאקזיטים יהיו בפתח, גם העובדים יחזרו אליהן.