הונג קונג איבדה 2.3% בהובלת ענף התעופה: קאתי פסיפיק ירדה ב-3.2%; מדד ניקיי עלה ב-1%

מדד טייקס של טייואן ירד ב-3.3% ■ מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה ביולי יורד ב-2.1% ל-67.03 דולר במסחר האלקטרוני בניו יורק ■ היום לא התקיים מסחר בבורסת סידני

שוקי אסיה נעלו את יום המסחר הראשון של השבוע במגמה מעורבת, כאשר טוקיו עלתה בכ-1%, בעוד שהונג קונג איבדה 2.3% בהובלת מניות הנפט והתעופה. נציין כי היום לא התקיים מסחר בבורסת סידני.

מניות התעופה ריכזו עניין לאחר שהאיגוד הבינלאומי לתעבורה אווירית (IATA) העריך חברות תעופה בינלאומיות עלולות להפסיד 9 מיליארד דולר בשנה הנוכחית, כמעט פי שתיים מההערכות הקודמות שפורסמו לפני שלושה חודשים. האיגוד עדכן את התחזית לאור עליית מחירי הנפט והחרפתו של המשבר החמור ביותר בהיסטוריה של ענף התעופה.

"זהו המצב הקשה ביותר אי פעם עימו התמודדה התעשייה", אמר ג'יאווואני ביסיגאני, מנכ"ל האיגוד הבינלאומי לתעבורה אווירית (IATA), בכנס של האיגוד שנערך היום בקואלה למפור, מלזיה.

ענף האנרגיה והסחורות ריכז עניין על רקע ירידת מחיר הנפט אל רף 67 הדולר לחבית, כאשר מדד Baltic Dry, העוקב אחרי מחירי ההובלה הימית של סחורות, ומצביע גם על מצבו של הסחר הבינלאומי, ירד בחדות ביום שישי האחרון.

מניות חברות היצוא היפניות, ובראשן קנון וטויוטה הובילו את העליות בטוקיו לאור התחזקותו של הין, כאשר ברקע, העודף המסחרי של יפן התכווץ בשיעור חד מהצפוי בחודש אפריל.

מדד ניקיי 225 עלה ב-1% ל-9,768 נקודות ■ מדד הנג-סנג איבד 2.28% ל-18,679 נקודות ■ מדד שנגחאי המשולב עלה ב-0.53% ל-2,890 נקודות ■ מדד טייקס של טייואן ירד ב-3.3% ל-6,856 נקודות ■ מדד סנסקס 30 .

בזירת המטבעות, הדולר יורד ב-0.21% ביחס למטבע היפני ל-98.35 ין לדולר.

בזירת המאקרו

המאזן המסחרי של יפן התכווץ ב-54.5% באפריל, לעומת השנה המקבילה אשתקד, והסתכם ב-630.5 מיליארד ין (6.38 מיליארד דולר), הרבה מתחת לתחזית אנליסטים בסקר של דאו ג'ונס לעודף מסחרי של 806.6 מיליארד ין. היצוא מיפן נפל ב-40.6% והיבוא התכווץ ב-37.8%.

המרכיב אשר מודד את ציפיות לעתיד בסקר ה"אקו ווצ'רס" היפני זינק ל-43.3 במאי מ-39.7 בחודש הקודם. הייתה זאת התוצאה הגבוהה מאז ספטמבר 2007. הסקר כולל ספרים, נהגי מוניות וספקי שירותים קמעונאיים אחרים אשר משמשים מדד למגמות אמון הצרכנים. את העלייה בסנטימנט הסוחרים ניתן לזקוף בחלקה הגדול לתוכנית התמריצים חסרת התקדים של הממשלה היפנית. ימים יגידו אם השיפור בסנטימנט הוא מלאכותי וחולף, או שמא הוא מעיד על התאוששות כלכלית אמיתית וברת קיימא.

מניות בכותרות

מניות חברות הספנות היפניות ריכזו עניין לאחר שמדד Baltic Dry העוקב אחרי מחירי ההובלה הימית של סחורות, ירד ב-6.9% ביום שישי האחרון. מניית ניפון יוסן , מניית מיטסואי O.S.K .

ג'פאן איירלניס , חברת התעופה הגדולה ביותר באסיה, הודיעה על כוונתה להקטין את הטיסות הבינלאומיות ב-10% בשנה הפיסקלית של 2010. קאתי פסיפיק , חברת התעופה הגדולה ביותר בהונג קונג, מתכוונת לדחות את מועד רכישתם של מטוסים חדשים שצפויים להצטרף לצי שלה.

מיזוגים בתעשיית התעופה הסינית: צ'יינה איסטרן איירליינס (סימול: 670 בהונג קונג) תתמזג עם שנגחאי איירליינס (סימול: 600591 בשנגחאי) לאחר ששתי החברות הפסידו בשנה שעברה 16.5 מיליארד יואן (2.4 מיליארד דולר).

מניות חברות הנפט, פטרוצ'יינה , סנוק , וסינופק איבדו גובה על רקע ירידת מחיר הנפט. מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה ביולי יורד ב-2.1% ל-67.03 דולר לחבית נפט גולמי, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.