בנק ישראל: הצמיחה תתחדש לקראת סוף השנה; הדולר יגיע ל-4.19 שקלים במחצית השנייה

הבנק פרסם את הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה, מהם עולה כי כל חברי הנהלת בנק ישראל תמכו בהחלטה להותיר את הריבית על כנה ■ בבנק ישראל שמים דגש רב על תמיכה בתעסוקה ועידוד הצמיחה

הצפי לאינפלציה נמוכה השנה, בשילוב עם המיתון במשק, גרמו לכל חברי ההנהלה בבנק ישראל לתמוך בהותרת הריבית על כנה בהחלטת הריבית האחרונה. כך עולה מהפרוטוקולים מדיון החלטת הריבית האחרון, אשר פורסמו היום על ידי בנק ישראל.

ארבעה חברים בהנהלת בנק ישראל ממליצים לנגיד פישר לגבי גובה הריבית במשק, ובסופו של דבר הוא מקבל את ההחלטה. בדיון שהתקיים לגבי ההחלטה על גובה הריבית לחודש יוני, כל חברי ההנהלה המליצו לפישר להותיר את הריבית במשק על כנה, כמו גם להמשיך בנקיטת המדיניות המוניטרית המרחיבה באמצעות הכלים הנוספים אותם מפעיל הבנק, וכך עשה הנגיד.

בבנק ישראלים סבורים כי במחצית השנייה של 2009 ינוע הדולר בטווח של 4.16-4.19 שקלים, וכי האינפלציה בשנת 2009 תסתכם ב-1.5%.

נזכיר כי מלבד שמירה על ריבית נמוכה ברמה של 0.5%, בנק ישראל רוכש מדי יום 100 מיליון דולר בשוק המט"ח על מנת לחזק את הדולר אל מול השקל ולתמוך בייצוא הישראלי. בנק ישראל רוכש גם אגרות חוב ממשלתיות ארוכות טווח - בהיקף של 200 מיליון שקל ביום - על מנת להוריד את התשואה באגרות הללו.

ברבעון הראשון של 2009 נרשמה בישראל צמיחה שלילית של 3.6%- והאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים הסתכמה ב-3.1%, מעט מעל היעד של בנק ישראל (העומד על 1%-3%). ציפיות האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים, כפי שהן נגזרות משוק ההון, עומדות על 2.4%.

בבנק ישראל צופים שהצמיחה במשק תתחדש לקראת סוף השנה, והנתונים האחרונים המעידים על התמתנות המיתון תומכים בתחזית זו. בבנק ישראל שמים דגש רב על תמיכה בתעסוקה ועידוד הצמיחה, ולפיכך בחרו להדגיש כי הבנק ימשיך לעקוב מקרוב אחרי ההתפתחויות במשק ובעולם "מתוך מטרה לתמוך בעידוד התעסוקה והצמיחה וביציבות המערכת הפיננסית".