התאחדות הקבלנים מזהירה: "בקצב הזה יהיה חיסול מהיר של מלאי הדירות בישראל שיגרור עליית מחירים חדה"

ועדת הכספים אישרה סיוע מיוחד לענף הבנייה בהיקף חצי מיליארד שקל ■ התאחדות הקבלנים: 48% מהקבלנים מתקשים בגיוס אשראי לצורך כניסה לפרויקטים חדשים; בעוד מספר חודשים נשקול לשפר את תוכנית הסיוע

ועדת הכספים אישרה היום (ג') את תכנית הסיוע לענף הבנייה בישראל, תכנית שפורסמה בחודש ינואר על ידי משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון, במסגרתה יוענקו ערבויות לקבלנים בהיקף של עד חצי מיליארד שקל על מנת להקל על מחנק האשראי שפוגע בהתחלות הבנייה בארץ.

כבר בשבועות הקרובים יוכלו הקבלנים ליהנות מערבויות המדינה, כאשר בשלב הראשון יוקצו 200 מיליון שקל לקבלנים שייבנו פרויקטים למגורים, ולאחר בדיקת השלב הראשון יוקצו - במידת הצורך - ערבויות נוספות בהיקף של 300 מיליון שקל. כספי הסיוע, יש להדגיש, אינם מיועדים לפרויקטים למגורי יוקרה.

על פי ההחלטה, הערבות תועמד לבנקים לצורך השלמת הון עצמי של קבלנים במסגרת ליווי פרויקטים של בניית יחידות דיור למגורים בכל רחבי הארץ שאינן דירות יוקרה שמועד תחילתם עד שנה מיום החתימה על כתב הערבות. ערבות המדינה תחול על פרויקטים לבנייה למגורים בהם מחיר המכירה הממוצע של לפחות 90% מהדירות בפרויקט אינו עולה על 1.3 מיליון שקל ובלבד שמחיר מ"ר בדירות אינו עולה על 13 אלף שקל. ערבות המדינה ביחס לפרויקט תחול על סכום בגובה של עד 10% מעלות הפרויקט או 20 מיליון שקל (הנמוך מביניהם), וזאת בתנאי שההון העצמי של היזם בפרויקט הינו בשיעור שאינו פחות מ-20% מסך העלויות באותו פרויקט.

התכנית זוכה לגיבוי מצד התאחדות הקבלנים, ומנכ"ל ההתאחדות, יוסי גורדון, סבור כי היא תאפשר לבנקים להגדיל את האשראי הניתן לקבלנים על מנת להתחיל פרויקטים חדשים כאשר המדינה משתתפת עם הבנק בסיכונים. בדיקה שביצעה התאחדות הקבלנים בחודש אפריל מראה כי 48% מהקבלנים מתקשים בגיוס אשראי לצורך כניסה לפרויקטים חדשים.

אך האם די יהיה בתכנית הסיוע הממשלתית כדי לפתור לחלוטין את בעיית האשראי בענף הבנייה? גורדון אינו סבור כך. לדבריו, "חלק מהדרישות לקבלת האשראי במסגרת התוכנית הינן דרישות מחמירות שיקשו על הקבלנים לקבל את האשראי הנדרש. לכן, סיכמנו עם האוצר כי לאחר הרצת התוכנית במשך מספר חודשים יתבצע מקצה שיפורים שמטרתו ליצור תוכנית סיוע אפקטיבית שתבוא לידי ביטוי בגידול בהתחלות הבנייה".

ברבעון הראשון של השנה חלה ירידה של 9% בהתחלות הבנייה, לצד עלייה בעסקאות מאז חודש מארס. בהתאחדות הקבלנים מזהירים כי "המשך מגמה זו יביא לחיסול מהיר של מלאי הדירות בישראל ויגרור עליית מחירים חדה".

באוצר טוענים כי הערבויות יסייעו לבנייה של כ-3,000 יחידות דיור חדשות. עם זאת, שלומי בן-עזרי, מנכ"ל ההתאחדות הארצית של בוני ומפתחי ישראל, אשר נכח הבוקר בדיון בוועדת הכספים של הכנסת, סבור כי הערבויות לא יתנו מענה כולל למלאי המצטמצם של הדירות ולקשיי הקבלנים. לדבריו, "שוב ניתקל בתופעה כי מספר חברות גדולות הן אלו שייהנו מהסיוע בעוד כל אותם קבלנים בינוניים וקטנים לא יוכלו לבנות ולהתפרנס".

בן-עזרי טוען כי סכום הערבויות שאושר יוכל לסייע לכל היותר לבנייה של כ-1,500 יחידות דיור בלבד. לדבריו ,"על רקע העובדה כי בשוק הדיור צפוי מחסור של כ-30,000 יחידות דיור חדשות, הרי שהדבר דומה למתן אקמול לחולה סרטן. ההתאחדות אינה מתנגדת להחלטה העקרונית בדבר הערבויות אך מטילה ספק ביכולת הערבויות לעשות שינוי של ממש, לאור היקפן".