בדיקת "גלובס": כמה עולה לשכור טלוויזיה עבור המאושפזים בבתי-החולים?

מאושפזים המבקשים לשכור מכשיר טלוויזיה נאלצים להיפרד מעשרות שקלים מדי יום ■ התעריפים נקבעו אמנם במכרז, אך הוא אמור היה להתחדש כבר לפני מספר שנים ונתקע במסדרונות משרד הבריאות

אשפוז בבית חולים הוא תענוג מפוקפק, שכולנו היינו מוותרים עליו, אבל לפעמים עקב המצב הבריאותי, אנחנו נאלצים להתאשפז למספר ימים ובמקרים גרועים יותר, גם למספר שבועות. חוויית האשפוז בבית החולים גם ככה קשה ולכן שילוב של מוצרים שיעבירו את הזמן, כמו טלפון, אינטרנט אלחוטי וטלוויזיה, הם מוצרים הכרחיים, שרובנו יעדיף לא לוותר עליהם במהלך השהות בבית החולים.

אחת העלויות הנלוות לחולה המאושפז בבית החולים היא מחיר השכרת הטלוויזיה שמגיעה ל-35 שקל ליום בשבועיים הראשונים, כאשר לאחר מכן העלות היומית יורדת ל-15 שקל. מה שמבטא עלות של 700 שקל לחודש. בתמורה אתם תקבלו טלוויזיה קטנה בטכנולוגיית CRT הישנה (לא מסך דק) וגם תצטרכו לצפות בשידורים האנלוגיים של HOT, קרי חבילת בסיס מורחבת, הכוללת גם את ערוץ הספורט חמש פלוס, שלושה ערוצי סרטים וערוץ ביפ. חבילת הבסיס ללקוח פרטי הכוללת עוד חמישה מוצרים נוספים, כמו חבילת סרטים עולה 234 שקל ב-HOT. מה שמבטא פער של כמעט פי שלושה בין רכישת שירות מ-HOT לרכישת השירות מחברת מדיפון האחראית על שירותי הטלוויזיה ברוב בתי החולים במדינה.

שידורים אנלוגיים

העלויות הגבוהות שמדיפון גובה עבור צפייה בחבילת טלוויזיה אנלוגית, ללא VOD או שירותים אחרים ש-HOT מציעה ללקוחות הדיגיטליים, מעלה את השאלה, מדוע מדיפון לא משדרגת את התשתיות שלה בבתי החולים. לדברי אלי מלחי, מנכ"ל מדיפון הנקראת גם טל-פארם, "בכוונתנו לשדרג בקרוב את התשתיות ולהחליף את כל ציוד הקצה בצגים דקים. ביצוע ההחלטה מותנה באישור משרד הבריאות להמשך ההתקשרות איתנו לפרק זמן משמעותי שיאפשר להחזיר את ההשקעה. המשרד טרם החליט בעניין. בינתיים אנו מחליפים את ציוד הקצה בציוד חדיש על-פי הצרכים הספציפיים".

במקרה הזה, מלחי צודק. למדיפון אין שום סיבה לשדרג את התשתית ולאפשר לחברה אחרת, אם תיכנס במקומה, ליהנות מההשקעה שלה. הבעיה, שמכרז כזה תקוע במשרד הבריאות כבר זמן רב, כאשר במשרד טוענים, ש"נבחנה הצעה למכרז כולל, תוך יישום טכנולוגיות מתקדמות של רשתות תקשורת הכוללות שירותי אינטרנט, מידע רפואי ותשתיות רפואיות. מנגנון מתקדם זה נמצא בשלבי פיתוח ואנו מעדיפים להמתין לגיבוש הטכנולוגיה המתקדמת ולכן הנושא ידון מחדש בשנת 2010". מה שתמוה בתגובת משרד הבריאות שטכנולוגיה דומה, כבר עכשיו זמינה בבית החולים אסותא ברמת החייל, לכן לא ברור למה משרד הבריאות לא פועל להחלפת התשתית כבר עכשיו.

לקוחות אסותא רמת החייל נהנים ממסך דק ליד המיטה שלהם, המציע גישה לאינטרנט, למייל, צפייה בסרטים, שידורי טלוויזיה, משחקים על המסך ואפילו קריאה לשירות חדרים. נכון שאסותא הוא בית חולים פרטי, בו הלקוחות משלמים עבור האשפוז, אולם לפחות השידורים בו דיגיטליים (באמצעות חברת הלוויין YES) והלקוח לפחות מקבל תמורה לתנאי האשפוז שלו ולא נאלץ לשלם גם מחיר יקר וגם לקבל תמורה ממש לא הולמת.

מה הסיבה שמדיפון גובה מחירים גבוהים כל-כך מלקוחות ששוהים בבית החולים, כאשר אותם לקוחות לא יכולים לבחור בין ספקי טלוויזיה שונים ובמקרים אחרים, אפילו מתפקדים כקהל שבוי שלא יכול לעזוב את החדר שלו? מלחי אומר, "המחיר התיאורטי לחודש השכרה של חולה הוא אומנם כ-700 שקל, אולם כאן המקום לציין, כי מנוי ביתי מחויב על-ידי חברת הכבלים על בסיס חודשי גלובאלי, בלי קשר למספר הלילות בהם הוא צפה בפועל בשידורים. לא מיותר לציין, שטל-פארם מספקת את השירותים בהנחות משמעותיות מאוד למעוטי יכולת, בתיאום העובדות הסוציאליות שבבתי החולים, וכן לכל המאושפזים במחלקות האונקולוגיות והמטולוגיות, וחולים במחלות קשות אחרות. ילדים חולי סרטן או חולי CF מקבלים את השירות ללא תשלום וללא הגבלת זמן".

לטענת מלחי, ההשוואה בין התשלום שמשלם מנוי של HOT או YES שונה, מאחר ומדיפון מספקת שירות שונה. "המעוניין לצפות בשידורי טלוויזיה בכבלים או בלוויין בביתו, רוכש מכשיר טלוויזיה, שומר עליו ומתקנו בשעת הצורך ומשלם אחת לחודש את שנדרש לשלם בגין הזכות הזכות לצפות באמצעות המקלט שלו. בדרך-כלל המנוי מתקשר עם חברת הכבלים או הלוויין לפרק זמן ארוך הנמדד בשנים ולא כך הדבר ביחס לפעילותה של טל-פארם בבתי החולים. ראשית משך האישפוז הממוצע, ועל כן גם משך השכרת המקלט בממוצע, הוא מספר ימים בלבד. כמו כן, טל-פארם אחראית על התחזוקה, התשתית וההדרכות של השירות. במובן זה טל-פארם דומה לחברה להשכרת כלי רכב. האם חברה כזו אמורה לגבות דמי שכירות השווים לעלויות של רכב פרטי לשימוש אישי?"

גוזרים קופון

מי שגוזר קופון מעלויות השירות היקרות אותן מדיפון גובה מהלקוחות המאושפזים בבתי החולים הן HOT וגם בתי החולים עצמם, שממשיכים ליהנות כבר מספר שנים מהעסקה הזו ולקבל תמלוגים קבועים. למה בבתי החולים לא פועלים להצעת אלטרנטיבה טלוויזיונית ללקוחות שלהם? מבדיקה שערכנו עם מספר בתי חולים, עולה שהמצב לא ישתנה בקרוב ברוב בתי החולים בארץ. מדוברות מרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) אומרים, "בדומה לשאר בתי החולים בארץ, מחיר השירות מבוסס על שימוש לשירות יומי בטלוויזיה. ביולי 2005 נשלח ממשרד הבריאות חוזר לכל מנהלי בתי החולים הממשלתיים, בנושא תעריפי שרות טלוויזיה למאושפזים. לאחר פרסום החוזר, פנתה חברת מדיפון למשרד הבריאות והבהירה כי לא ניתן לספק את השירותים על בסיס עסקי, בתעריפים הנקובים בחוזר, או אף בתעריפים הקרובים אליהם. בעקבות כך נערך משרד הבריאות ונתקבלה החלטה לפרסם מכרז ארצי לקבלת השירות לכלל בתי החולים הממשלתיים. בינתיים הוחלט "להקפיא" את המצב הקיים עד לפרסום המכרז. עד היום משרד הבריאות לא פרסם מכרז בעניין ואנו ממשיכים לעבוד בהתאם להנחיות".

מדוברות בתי החולים של הכללית נמסר, "בבתי חולים של הכללית ניתן לשכור שירותי טלוויזיה באמצעות חברת מדיפון (טלפארם). למיטב ידיעתנו חברת מדיפון מספקת השירות גם לכל בתי החולים הממשלתיים. בימים אלה הכללית מגבשת מיפרט למיכרז חדש בנושא אשר יהיה פתוח גם לגורמים נוספים בתחום".

מדוברות המרכז הרפואי שיבא נמסר, "החברה הרלבנטית זכתה כדין ועל פי כל הנהלים במכרז בו נקבעו מראש המחירים והתעריפים. אין מקום להשוואה בין התעריפים שמשלמים צרכנים שונים במשק, מאחר והפעילות בבית החולים מצריכה סוג אחר של מחויבות ושירות של הספק החיצוני. בנוסף, מאושפזים רבים זוכים לקבל את השירות בתעריפים מופחתים ובמחלקות מסוימות השירות ניתן חינם. המחירון הקיים לא שונה ורמת התעריפים בו נשמרה משנת 2002. בכל הקשור להמשך ההתקשרות מול החברה - נפעל על-פי הכללים שיוכתבו לנו על-ידי הגורמים המוסמכים במשרד הבריאות. ובכל מקרה, כתמיד, נקיים מכרז ונכבד ונקיים את כל אשר נכתב וסוכם בו".