סטנלי פישר: "אחרי תקופות משבר יש נטייה לשכוח רגעים קשים - אבל רק לפני 9 חודשים בנקים רבים עמדו להתמוטט"

כך אמר נגיד בנק ישראל, בכנס הבינלאומי של רשויות ניירות ערך שנערך היום ■ פישר: "בכל משבר פיננסי בעל עומק כמו הנוכחי בנקים מרכזיים צריכים לפעול בדרכים לא שגרתיות"

"אם האינפלציה תחזור או לא, זה תלוי בעיקר בבנקים המרכזיים, אם יפעלו נכון ובזמן". כך אמר היום נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בטקס הפתיחה של ארגון ה-IOSCO, הארגון המאגד רשויות ניירות ערך בעולם.

פישר התייחס בדבריו לפעולות הנעשות בידי בנקים מרכזיים בעולם, של הזרמות כספים, העלולות ליצור אינפלציה. פישר אמר, כי "חשוב לעשות את זה בזמן, ולא לעשות את זה מוקדם מדי. אני מאמין שהבנקים המרכזיים יפעלו בזמן. יש לי אמון בקולגות שלי, שייפעלו בזמן כדי למנוע מה שכולם מפחדים ממנו אינפלציה ובועה נוספת".

פישר התייחס לאירוע של נפילת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס בארה"ב. לדבריו, "יש לנו נטייה לשכוח את הרגעים הקשים ביותר ,אך אם נחזור ליום שבו נפלה ליהמן ברדרס, רק לפני 9 חודשים, העולם עצר מלכת. שווקים רבים הפסיקו לעבוד אז. אני לא זוכר אירוע בסדר גודל כזה בשישים השנים האחרונות. יחד עם זאת, היום השווקים מתחילים לחזור למצב של נומרליות".

לדברי פישר, המשבר חייב את הבנקים המרכזיים לפעול תוך יצירתיות, ובגישה של "יציאה מהקופסה". לדבריו, רגולטור טוב יכול לעשות הרבה כדי למנוע תופעות משבריות.

פישר אמר, כי הוא אינו מאמין ב"סופר רגולטור" וכי הרגולציה צריכה להיות לפי המאפיינים של כל מדינה לרבות גודלה. לדבריו, לא יהיה קונצנזוס גלובאלי, עם זאת יש חשיבות לשיתוף פעולה בין הגופים בעולם, שכן "לנפילה של ליהמן היו אספקטים גלובאליים".

עוד אמר, כי משבר פיננסי בסדר גודל כמו המשבר הנוכחי, הוא גם "יקר" מאוד. לדבריו, מאז אפריל בשנה שעברה, נעו מאמצים בנושא הרגולציה. פישר הזכיר שני דוחות שנעשו, בין היתר של ארגון הג'י 30, בנושא יציבות פיננסית. לדבריו, בנק ישראל נעזר בדוחות אלה לקראת החלטתו כיצד לפעול.

פישר אמר עוד, כי יש מקום לשים דגש על מימשל תאגידי ועל ניהול סיכונים. בנוסף, ציין כי הפעולות הרגולטוריות צריכות להיעשות תוך שקיפות מלאה.