חזרתו הצפויה של אריה דרעי לחיים הפוליטיים גוררת גל שמועות: אם אביגדור ליברמן יעזוב את תפקידו מכוח הגשת כתב אישום - דרעי יחליפו בתפקיד

הקשר החם של יו"ר ש"ס לשעבר וליברמן, בצירוף העובדה שבשבועות האחרונים נצפה דרעי יוצא ונכנס ממכון ללימוד שפות ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים, רק מלבה את השמועות ■ דרעי ל"גלובס": "ההחלטה שלי לחזור לפוליטיקה היא סופית ומוחלטת"

יו"ר ש"ס לשעבר, אריה דרעי, צפוי להשתחרר בחודש הבא מהמאסר האמיתי שלו. הקלון שהוטל עליו, שיסתיים ביולי, יתיר אותו מהכבלים שמנעו ממנו לשוב לאהבתו האמיתית- החיים הפוליטיים.

עד כמה הדבר מעסיק את ש"ס הנוכחית יעיד הסיפור הבא: השבוע ישב במזנון הכנסת רועי לחמנוביץ', דוברו של יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, לשיחה שגרתית עם עיתונאים. אחת לכמה דקות עלתה השאלה מתי אריה חוזר. "אריה רק עזב", ענה לחמנוביץ', כשהוא מתכוון לאריה בר מנכ"ל משרד הפנים לשעבר. הכתבים הבהירו כי הם לא מתעניינים במנכ"ל משרד הפנים האחרון אלא במנכ"ל המיתולוגי דרעי, שהחזיק בעבר בתפקיד. מהשאלה הזו דוברו של ישי התעלם. אבל ההתעלמות שלו לא מרגיעה את השמועות בעולם החרדי ובמערכת הפוליטית.

השמועה החמה שמתגלגלת בבתי המרחץ החרדיים ערב חזרתו של דרעי לחיים הפוליטיים, עשויה להפתיע גם את מי שחשב שכבר ראה הכל: שר החוץ, אביגדור ליברמן, עוזב את תפקידו מכוח הגשת כתב אישום, ובמקומו חוזר האיש שזה עתה סיים את שבע שנות הקלון.

לפי התרחיש, שמוצא ביטוי בתקשורת החרדית, בעיקר בזו הלא פורמאלית, אחרי שהשיג שליטה מלאה במערכת המשפט, יוותר הפעם יו"ר ישראל ביתנו על גרירת סיעתו אחריו אל מחוץ לקואליציה, ויעדיף להחזיר את תיק החוץ לראש הממשלה נתניהו כפיקדון. בתמורה יבקש למנות את דרעי לשר על חשבון מכסת שרי ישראל ביתנו, אבל לא מטעמה - בדיוק כמו המודל שנתפר עבור שר המשפטים יעקב נאמן.

דרעי לומד אנגלית

ברחוב החרדי כבר עושים חישובים לאחור: היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שנחוש בדעתו שלא להוריש את תיק ליברמן לבא אחריו, צפוי לעזוב את תפקידו בנובמבר, ולכן ההחלטה אם להגיש כתב אישום נגד ליברמן תתקבל אי שם באזור אוגוסט-ספטמבר. אם יהיה פוטנציאל למימוש התרחיש בטווח זמן לא רחוק, מאמינים בעדה החרדית, דרעי לא יפסול אותו על הסף.

הקשר החם של יו"ר ש"ס לשעבר וליברמן, שנולד אי שם בתקופת היותו של האחרון מנכ"ל משרד ראש הממשלה לפני למעלה מעשור, בצירוף העובדה שבשבועות האחרונים נצפה דרעי יוצא ונכנס ממכון ללימוד שפות ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים רק מלבה את השמועות.

בעדה החרדית יש מי שמוכן להישבע שלימודי האנגלית והצרפתית של יו"ר ש"ס לשעבר נועדו לעזור לו להחליק לכיסא שר החוץ בקלות. "השאלה היא הפוכה", אומר דרעי, "לא למה אני לומד אנגלית, אלא למה לא למדתי במשך 25 שנה". עכשיו, הוא מסביר, יש לו יותר זמן פנוי. ליברמן בשיחות סגורות מגבה את הגרסה הזו של דרעי. אני מאוד רוצה שהוא יחזור, הוא אומר, אבל הוא לא צריך את עזרת ישראל ביתנו.

פלונטר פוליטי

דרעי נשמע עייף מתרחישים - יש לא מעט כאלה הנוגעים לשובו לזירה הפוליטית- ומעדיף שלא להתייחס אליהם. גם לא לאפשרות שמנהיג ש"ס, הרב עובדיה יוסף, יציע לו להיכנס לממשלה על מכסת שרי ש"ס. תרחיש שכזה, סביר להניח, גם כך אינו באמת עומד על הפרק, שכן במערכת הפוליטית מתקשים לדמיין את דרעי יושב בישיבות הסיעה ומאזין לדבריו של ישי. עם זאת, דרעי מצהיר חד-משמעית כי פניו לחיים הפוליטיים. "החלטתי לחזור היא סופית ומוחלטת", הוא אומר, אך אינו מוכן להתחייב לזמן ולמסגרת.

מי שמכיר את יו"ר ש"ס לשעבר יודע לומר כי בפרק ב' של חייו הפוליטיים הוא לא יתפשר על פחות מהנהגת המפלגה, אם לא דפקטו, אז לפחות דה-יורה. הוא לא יסכים להתמקם מתחת לישי, אבל גם לא יכול מעל הרב. הוא צריך להתברג איפשהו באמצע, אלא שלישי יש אחיזה מוחלטת בחצרו של הרב, וגם הקשר הקרוב בין דרעי למר"ן (מבקר אצל הרב כל שבת) לא יוכל להביא לערעור מעמדו או הזזתו של יו"ר ש"ס הנוכחי מתפקידו. בש"ס נראה כרגע שהדלת סגורה, ובוודאי לא תורמת העובדה שבסביבתו של הרב מתקשים לשכוח איך עשה דרעי בש"ס כבתוך שלו, כששימש יו"ר המפלגה.

מכיוון שגם הסיכוי שדרעי ילך נגד הרב יוסף וייבחר לעמוד בראש מפלגה תואמת-ש"ס שואף לאפס, במערכת הפוליטית מתקשים להתיר את הפלונטר אליו הוא נקלע: בש"ס לא יתנו לו, מפלגה מתחרה לא באה בחשבון ולשמש שר על מכסת ישראל ביתנו זה אפעס בעייתי. קשה לראות איך יקבל הציבור החרדי את דרעי כנציג המפלגה שחרטה על דגלה את ברית הזוגיות, הנישואים האזרחיים ומתן ההקלות בגיור.

רועי לחמנוביץ', יועץ התקשורת של ישי, סירב להתייחס לדברים. צחי משה, יועץ התקשורת של ליברמן אמר בתגובה ש"לא צריך להגיב לכל בדיחה".