המדינה לבג"ץ: נשלם פיצויים על כל קרקע שתופקע

עד היום המדינה שילמה פיצויים רק אם הפקיעה יותר מרבע מהשטח הכולל ■ השינוי הושג במסגרת עתירה לבג"ץ שהגיש חקלאי תושב בנימינה

המדינה הודיעה לבג"צ כי תתחיל לשלם פיצויים על הפקעת קרקעות על מלוא השטח המופקע. זאת, בניגוד למצב כיום, שבו רק במידה ששטח הקרקע שהופקע גדול מרבע השטח הכולל של החלקה ניתן פיצוי. מדובר בשינוי משמעותי שהושג במסגרת עתירה שהגיש לבג"צ חקלאי תושב בנימינה, באמצעות עורכי הדין גד שטילמן ואורי לאואר.

העותר טען כי המדינה סירבה לפצותו על הפקעת קרקע לצורך הרחבת כביש 4. הוא ציין כי הפקודה המנדטורית שמכוחה נעשתה ההפקעה נחקקה ב-1943 ואינה רלוונטית כיום.

בהתאם להוראות בג"צ הודיעה המדינה באחרונה על המסמך החדש, שאושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה. כאמור הממשלה הודיעה כי יוענק פיצוי על מלוא השטח המופקע. לצורך קביעת הקריטריונים לתשלום או אי תשלום פיצוי תוקם ועדה מכרעת שתורכב מהיועץ המשפטי למשרד התחבורה, השמאי הממשלתי הראשי, חשב משרד התחבורה ונציג אגף כלכלה במשרד.

מהודעת המדינה לבג"ץ עולה כי היא לא תשלם פיצוי מלא אם יתרת הקרקע שתיוותר בידי הנפקע תושבח בשל תוכנית החלה על הקרקע או בשל התוויית הדרך במקום.

עוד הודיעה המדינה כי במקרים שבהם הנפקע לא יפנה את הקרקע במועד, לא ישולם לו הפיצוי גם על חלק השטח המופקע הקטן מרבע, אלא אם יוכיח שההפקעה צפויה לפגוע משמעותית בהכנסתו.

עו"ד שטילמן מסר כי בהצעת המדינה נותרו מספר סוגיות שנויות במחלוקת. למשל, קביעת הרכב הוועדה המכריעה אינו מקצועי, אלא כולל פקידי מדינה, כולל כאלה שאמונים על כספי האוצר.