למות צעיר עם שוקולד וסקס

מסתמנת תקווה לפיתוח גלולות שייחקו את פעולת הדיאטה, מבלי למנוע מאתנו הנאות

"מטרת המחקר המדעי", אומר ד"ר דייויד סינקלייר, פרופסור לביוכימיה מולקולארית בהרווארד, "אינה רק הארכת תוחלת החיים אלא שיפור איכותם. מטרתי היא לאפשר לאנשים לחיות חיים בריאים יותר לתקופות ארוכות יותר, תוך הורדת הנטל הכלכלי הכרוך בכך" ("ניוזוויק", 6 בדצמבר 2008). לשון אחרת, המדע מחפש אחר נוסחת האנטי אייג'ינג שתמתן משמעותית את עקומת ההזדקנות ותשטיח את גרף מחלות הזקנה.

ד"ר סינקלייר מקווה שניתן יהיה לפתח גלולות שיחקו את היתרונות הגלומים בדיאטת הצמצום הקלורי הקיצוני, מבלי למנוע מאתנו את הנאות השוקולד והמין.

בשנת 2006 פרסם החוקר מאמר פורץ דרך שעסק ברכיב המצוי בשפע ביין אדום: רזברטרול. בניסוי על עכברים התברר, שעכברים שמנים במיוחד, שהולעטו בכמויות מרוכזות של רזברטרול, היו בריאים לא פחות מעכברים מצומקים. הם גם חיו יותר זמן והפגינו סיבולת משופרת יותר. "הם היו עכברי לאנס ארמסטרונג, למרות משמניהם", קובע ד"ר סינקלייר.

אם רזברטרול מצליח לחקות את הישגי דיאטת הצמצום הקלורי הקיצוני ואת יתרונות הפעילות הגופנית הנמרצת, הסיבה האפשרית היא ששלושתם מפעילים את חלבון הסירטואין, שמסייע לבניית תחנות הכוח של ייצור התאים הנקראות מיטוכונדריה. כיום, כחצי תריסר חברות תרופות פועלות לפיתוח תרופות המבוססות על חלבוני הסירטואין. הפיתוח התרופתי מתמקד בחולי סוכרת, מאחר שסוכרת היא מהבולטות במחלות ההזדקנות, ותרופות המבוססות על רזברטרול ועל סירטואין סינתטי אמורות להוריד משמעותית את לחץ הדם ואת רמת האינסולין בחולי סוכרת מסוימים. הפיתוח אמנם בעיצומו, אך "גלולת הנעורים" רחוקה עדיין ממדפי בתי-המרקחת.

כיוון מחקר נוסף, מבטיח לא פחות, הוא חקר הטלומרים. הטלומרים הם כובעי הד.נ.א אשר דומים לכיסויי הפלסטיק בקצות שרוכי הנעליים. מה שעושים כיסויי הפלסטיק לשרוכים עושים הטלומרים לשרשרות הכרומוזומים: הם שומרים עליהם מפני פרימה. הבעיה היא שבכל פעם שתא מתחלק, והוא חייב להתחלק כדי להמשיך את חייו, הטלומרים מתקצרים. כאשר הם מתקצרים יותר מדי, התאים מפסיקים להתחלק ומאבדים את כוחם וחיוניותם במהירות. התוצאה היא קמטים, התבלות והאצת תהליכי ההזדקנות.

המחקר המדעי מנסה להתמודד עם תופעת ההתקצרות של הטלומרים על-ידי חיזוק הטלומראז, האנזים אשר מחדש את הטלומרים. במחקר עדכני שנערך בספרד, עכברים שגודלו על כמות מוגברת של טלומראז חיו 40% יותר מחבריהם, הפגינו יכולת מוטורית משופרת ורמת זיהומים פחותה. בניסוי שנערך באוניברסיטת לוס אנג'לס על חולי איידס, תאים של המערכת החיסונית שהוצאו מגופם והועשרו במחולל טלומראז' של חברת ביוטכנולוגיה מובילה, חיסלו וירוסים בהצלחה, התחלקו זמן רב יותר ותפקדו כתאים צעירים יותר.

התקווה היא שלא רק חולי איידס יוכלו ליהנות מפריצת הדרך בתחום הטלומרים. תהליך ההזדקנות כרוך בהחלשת המערכת החיסונית ואותן תרופות שיגרמו להארכת טלומרים ישיגו את המטרה: חיזוק המערכת החיסונית, מיתון עקומת ההזדקנות והשטחת הגרף של מחלות הזקנה.

הכותב הוא יו"ר כלמוביל ישראל