רשות המים לא מחכה: תטיל מס בצורת רטרואקטיבית החל מה-1 ביולי

העמידה רף של 30 מ"ק לחודשיים למשפחה בת 4 נפשות, שכל חריגה ממנו תביא לקנס של 20 שקל לכל 1,000 ליטר ■ הרשות נכנסת כבר לפסים אופרטיביים למרות שהכוונות להשית את המס עוררו ביקורת עזה בקרב ציבורים נרחבים

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

רשות המים מאמינה ככל הנראה שמס הבצורת יעבור בכנסת כחלק מחוק ההסדרים, למרות ההתנגדות העזה שהוא מעורר בקרב הציבור, כמו גם בקרב גורמים מקצועיים שונים. לכן, הרשות הודיעה, כי המס - המכונה על-ידה בשם הבעייתי "היטל צריכה עודפת" - ייכנס לתוקף החל מה-1 ביולי, גם אם למעשה יהיה מדובר בחישוב רטרואקטיבי.

במילים אחרות, גם אם העברת חוק ההסדרים בכנסת תיסחב על פני זמן רב, חישוב צריכת המים לצורך גביית המס ייעשה החל מה-1 ביולי, החל מעוד שבועיים.

ומהי "צריכה עודפת"? זה כבר עניין שאפשר להתווכח עליו, אולם הרשות קבעה מכסה שלא יהיה קל לעמוד בה. למשל, מכסה של לא יותר מ-30 מ"ק (30 אלף ליטר) לחודשיים, במשק בית שבו עד ארבע נפשות. משקי בית כאלה שצריכת המים בהם תעלה על 30 מ"ק לחודשיים יחויבו בתוספת של 20 שקל לכל מ"ק עודף. משקי בית שצריכת המים בהם לא תעלה על 30 מ"ק לחודשיים, ימשיכו לשלם כמו היום את תעריפי המים הקיימים.

למשקי בית בהם מתגוררים יותר מארבע נפשות ניתנת תוספת של 3 מ"ק בכל חודש לכל נפש נוספת ב"תעריף א". לצורך כך חשוב להדגיש כי יש לבדוק שמס' הנפשות המופיע אצל ספק המים מעודכן וזאת על מנת להימנע מחיוב עודף.

ברשות טוענים כי הצרכן הממוצע ברוב חלקי הארץ כלל לא יגיע לסף הצריכה עליו מושת ההיטל (תעריף ג') במידה שיפעל על-פי הנחיות רשות המים ויצרוך מים באופן יעיל ומושכל. אולם, אלה הגדרות מאוד קשות למדידה.

לטענת הרשות, "היטל צריכה עודפת" מהווה כלי לצמצום צריכת מים בקרב ציבור הצרכנים "הכבדים", משמע מחזיקי גינות פרטיות ובריכות, או מי שמפריזים בשימוש במים ללא הצדקה.