ממשלת הוד מלכותה זקוקה למזומנים: בריטניה תגייס מחר 8.2 מיליארד דולר באמצעות מכירת אג"ח ל-25 שנה

משרד האוצר הבריטי גייס כ-46.5 מיליארד ליש"ט בחודשיים וחצי האחרונים ■ המשבר הכלכלי צפוי להזניק השנה את הגירעון בבריטניה ל-12.4% מהתמ"ג ■ הריבית שתוצע בהנפקה נמוכה יחסית - 4.5%

אין התערבות ממשלתית ללא מחיר. כלל זה יודע כל כלכלן מתחיל, והיום מספקת בריטניה הוכחה נוספת לכך: ממשלת בריטניה מתכוונת לגייס מחר 5 מיליארד ליש"ט (8.2 מיליארד דולר) בהנפקת אג"ח ממשלתיות המיועדות לפירעון בשנת 2034. כך דיווחה יחידת ניהול החוב במשרד האוצר הבריטי, אשר מתכוונת להציע ריבית של 4.5% על האג"ח שיונפקו. משרד האוצר הבריטי שכר את שירותיהם של גולדמן זאקס , ברקליס , HSBC ורויאל בנק אוף סקוטלנד כחתמים בהנפקה.

בריטניה עסוקה לאחרונה בגיוסי חוב על מנת לממן את חבילת התמרוץ הכלכלית שלה, בהיקף של 220 מיליארד ליש"ט. המשבר הכלכלי צפוי להזניק השנה את הגירעון בבריטניה, וזה צפוי להגיע ל-12.4% מהתמ"ג בשנה הפיסקאלית שתסתיים במארס 2010. בשל המשבר הכלכלי והגירעון התופח, חתכה סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P את תחזית הדירוג של בריטניה ל"שלילי" מ"יציב" בחודש שעבר, כאשר הדירוג עצמו נותר הגבוה ביותר - AAA.

כאמור, הריבית שתוצע בהנפקה תהיה 4.5%. ריבית זו נמוכה מהריבית הנהוגה כיום על אג"ח של ממשלת בריטניה המיועדות לפירעון בשנת 2032, העומדת על 4.56%. גיוס האג"ח האחרון של משרד האוצר הבריטי התקיים ב-11 ביוני, אז גויסו 719 מיליון ליש"ט. יומיים לפני כן, ב-9 ביוני, השלימה בריטניה גיוס של כ-6 מיליארד ליש"ט - הגיוס הגבוה ביותר בשנה הפיסקאלית הנוכחית שהתחילה באפריל. אגב, מתחילת חודש אפריל גייסה בריטניה סכום עתק של כ-46.5 מיליארד ליש"ט.

בתוך כך, התאחדות התעשיינים בבריטניה מסרה היום כי הצמיחה במדינה צפויה להיות שלילית השנה וכי אין לצפות לצמיחה חיובית לפני 2010. לפי הנתונים של התאחדות התעשיינים, ההתאוששות הכלכלית בבריטניה צפויה להיות איטית והדרגתית: התמ"ג הבריטי צפוי לסגת ב-0.3% ברבעון השני וב-0.1% ברבעון השלישי של השנה; ברבעון הראשון של 2010 צפויה בריטניה לרשום צמיחה חיובית של 0.1% בלבד, וברבעון השני תצמח הכלכלה ב-0.3%.