השותפות ב'תמר' נערכות לשלב הבא: נובל אנרג'י שכרה חברת הנדסה לתכנון הפיתוח של מאגרי 'תמר ו'דלית'

היקף ההתקשרות בין הצדדים עשוי להגיע לעשרות מיליוני דולרים ■ אינטק היא אחת מחברות ההנדסה והייעוץ הגדולות בעולם בתחום הגז הטבעי

על רקע ההמתנה לקביעת רזרבות הגז המוכחות במאגר, השותפות בקידוחי "תמר" ו"דלית", מתחילות להיערך לשלב הפיתוח. ל"גלובס" נודע, כי מפעילת הקידוח והשותפה הבכירה, חברת נובל אנרג'י מארה"ב, בחרה באחרונה בחברת ההנדסה הבינלאומית אינטק (INTEC) לתכנון הפיתוח של שדות הגז וחיבורם לצנרת הגז הטבעי.

אינטק אמורה לבחון את החלופות השונות לפיתוח המאגר ולהמליץ על החלופה הכדאית ביותר, בין אם באמצעות הפקה תת ימית (Sub- Sea completion) או באמצעות אסדה (פלטפורמת הפקה) שתוקם מעל שדה הגז. בשלב הראשון התבקשה אינטק לבצע תכנון ראשוני של שדה הגז באופן שיאפשר לשותפות לקבוע את עלות הפיתוח המשוערת.

ההתקשרות עם אינטק אושרה בישיבה שקיימו השותפות בשבוע שעבר. לאחר גיבוש התוכנית לפיתוח השדה אינטק צפויה לבצע גם את התכנון ההנדסי המפורט של הפרויקט. היקף ההתקשרות בין הצדדים עשוי להגיע לעשרות מיליוני דולרים.

אינטק היא אחת מחברות ההנדסה והייעוץ הגדולות בעולם בתחום הגז הטבעי. החברה מתמחה, בין היתר, בתכנון פרויקטים להפקה תת ימית של מאגרי נפט וגז טבעי והייתה מעורבת בגיבוש תוכניות הפיתוח למאגרי נפט וגז של ענקיות אנרגיה בינלאומית כדוגמת BP, אקסון מוביל, שברון ועוד.

יש לציין כי לאינטק יש היכרות מוקדמת עם מאגרי גז באזור הים התיכון. בשנים האחרונות החברה הייתה מעורבת בשנים האחרונות גם בתכנון הפיתוח וההפקה מקידוחי גז של קבוצת בריטיש גז (BG) במצרים.

השותפות בקידוח תמר, בראשות אבנר ודלק קידוחים (15.625% כ"א) מקבוצת דלק וישראמקו (28%) צפויות לדווח בשבועות הקרובים על התוצאות הסופיות של קידוח האימות "תמר 2" שאמורות לבסס את רזרבות הגז המוכחות במאגר.

ל"גלובס" נודע, כי קידוח האימות כבר הגיע לשכבת המטרה והשותפות ממשיכות באיסוף הנתונים לקראת . לפי הערכות, בכוונת השותפות להשתמש בעתיד בבאר שנקדחה בקידוח האימות להפקת גז מהמאגר.

לפני כ-10 ימים קידוח האימות נעצר ככל הנראה בשל בעיה טכנית, מה שהוליד גל של שמועות לפיהן כמות הגז נמוכה מהערכה הקודמת שעמדה על 142 מיליארד מ"ק, אולם השותפות הבהירו כי אין לכך ביסוס כלשהו והקידוח ממשיך כמתוכנן.

לאור הזינוק במניות השותפויות בקידוח העריכו באחרונה בכלל פיננסים כי תוצאות קידוח האימות יהיו חיוביות.

השותפות בקידוחים הן נובל אנרג'י מארה"ב (36%), ישראמקו (28.75%), אבנר חיפושי נפט (15.625%), דלק קידוחים (15.62%) מקבוצת דלק, ודורגז (4%) מקבוצת דור-אלון. כפי שפורסם לאחרונה ב"גלובס", מתשקיף שפרסמה ישראמקו להנפקת זכויות הציבור עולה כי עלות הפיתוח המלאה של תגליות "תמר" ו"דלית" צפויה לנוע בין 1.5 מיליארד דולר ל-3 מיליארד דולר.

לפי הערכות במשק הגז, השותפות בקידוח ינסו לפתח בהדרגה את המאגרים על מנת לצמצם את העלויות, זאת במקביל לחתימה על חוזים לאספקת גז לצרכנים. העלות הראשונית לפיתוח המאגרים נאמדת בכמיליארד דולר, והשותפים ב"תמר" כבר החלו במגעים עם בנקים בינ"ל. במקביל הציעו השותפות למדינה לרכוש גז טבעי מהקידוחים בתמורה להקדמת פיתוח השדות.

בענף מעריכים כי השותפות יעדיפו את האופציה של הפקה תת ימית, וגם בחירתה של אינטק המתמחה בתחום, עשויה לרמז על כך.

מנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור, ומנכ"ל ישראמקו, יוסי לוי, סרבו להתייחס לנושא. מנכ"ל נובל בישראל, כריס קנדל, לא מסר פרטים נוספים.