החברה לישראל בוחנת רכישת גז עבור החברות הבנות ב-400 מיליון דולר

מדובר על רכישה משותפת של גז עבור כי"ל, תחנות הכוח הפרטיות של OPC ומפעלי ים המלח

מה שלא טוב למדינה, דווקא נבחן בחיוב בסקטור הפרטי. החברה לישראל, שבשליטת סמי ועידן עופר, בוחנת אפשרות לבצע רכישה מרוכזת של גז טבעי עבור החברות הבנות בקבוצה. כך נודע ל"גלובס".

החברה לישראל הקימה באחרונה צוות לניהול מו"מ מרוכז מול ספקי הגז הטבעי בהם EMG וים תטיס, בראשות שוקי גולד, לשעבר המשנה למנכ"ל כימיקלים לישראל.

מדובר, בין היתר, על רכישה משותפת של גז טבעי עבור מפעלי התעשייה של כי"ל בדרום הארץ, תחנות הכוח הפרטיות של קבוצת OPC במישור רותם ומפעלי ים המלח.

יצוין כי בז"ן מנהלת מזה מספר חודשים מו"מ עם EMG, אולם הדבר נעשה בתיאום מול החברה לישראל, שנציגיה עודכנו בדבר התקדמות המו"מ.

החברה לישראל, בניהולו של ניר גלעד, צפויה להיות צרכן הגז השני בגודלו במשק הישראלי, אחרי חברת החשמל. צריכת הגז הכוללת של החברות הבנות בקבוצה צפויה להסתכם ב-2-2.5 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי לשנה, בעלות המוערכת ב-400 מיליון דולר.

להגדיל את כושר המיקוח

בחברה לישראל מסרבים למסור פרטים נוספים, אולם במשק האנרגיה מעריכים כי באמצעות רכישה מרוכזת של הגז מבקשת החברה להגדיל את כושר המיקוח שלה מול הספקים ולהביא להוזלת מחירי הגז.

בשנה שעברה חתמה כי"ל, בניהולו של עקיבא מוזס, על הסכם ראשון לרכישת גז טבעי מים תטיס, בהיקף של 260-330 מיליון דולר. ההסכם כולל אספקה של 2 מיליארד מ"ק לתקופה של 5 שנים, אך לפי הערכות כ"יל תידרש לרכוש בעתיד כמות גז נוספת עבור מפעלי החברה.

רכישת הגז מיועדת גם עבור הפעילות של החברה לישראל בתחום ייצור החשמל הפרטי. מלבד תחנת הכוח של OPC שאמורה לקום עד סוף 2012, כ"יל צפויה להקים תחנה נוספת בהספק של 300 מגה ואט במפעלי ים המלח.

יצוין כי המדינה פסלה עד כה את ההצעות לביצוע רכש מרוכז של הגז הטבעי עבור יצרני החשמל הפרטיים, בטענה שהדבר עשוי לפגוע בתחרות במשק הגז.

באחרונה עלה הנושא שוב על הפרק לאחר שהשותפות בקידוח "תמר" ו"דלית" הציעו למדינה לרכוש גז טבעי מהקידוחים במאות מיליוני דולרים, בתמורה להקדמת פיתוח השדות.

החשב הכללי, שוקי אורן, לא פסל את ההצעה, אולם מנגד אגף התקציבים מסתייג מהתערבות ממשלתית, ואילו משרד התשתיות טרם גיבש את עמדתו בנושא. בחברה לישראל סרבו להתייחס