לאחר מו"מ מרתוני הושג הסכם בין משרד האוצר וארגוני המעסיקים: שווי שימוש הרכב לא יעלה

עיקרי ההסכם הגיעו לידי "גלובס": העלייה בתשלום ביטוח הלאומי למעסיקים תהיה זמנית ל-18 חודש בלבד ■ הדיווח המקוון נכנס לתוקף ■ הדיווח הרבעוני ירד מהפרק ויצטרך לעבור חקיקה רגילה ■ נסרדישי, שיף וטלמון ידונו על "החשבוניות הפיקטיביות"

בישיבה מרתונית שנערכה הערב (ב') בין שר האוצר, יובל שטייניץ ומנכ"ל האוצר, ירום אריאב ליו"ר לשכת התיאום של ארגוני המעסיקים, שרגא ברוש, הושגה הסכמה שתאפשר את חתימת הגרסה הסופית של עסקת החבילה. נזכיר, כי מוקדם יותר היום שיגר ארגון המעסיקים מכתב חמור בו הוא מאשים את האוצר על טרפוד העסקה בטענה כי האוצר השית על המגזר העסקי מיסים בשווי של יותר מ-2 מיליארד שקל באמצעות הגדלת תשלום המעסיקים לביטוח הלאומי והגדלת המיסוי על שווי שימוש ברכב בסך כחצי מיליארד שקל. כמו כן טענו המעסיקים כי אריאב "שתל להם עיזים" והפך הסכמות שהושגו בינם לבין יועצו המיוחד של ראש הממשלה, אורי יוגב, בטענה שהאחרון חסר סמכות לקבוע סיכומים בנוגע להסכם החבילה.

ל"גלובס" הגיעו הסיכומים העיקריים: שווי שימוש הרכב לא יעלה - כבר בשבוע הבא ייפגשו הצדדים על מנת לחבר נוסחה חדשה שלא תהיה כרוכה בהעלאת התשלום המעסיק ולא של העובד; לגבי העלאה בתשלום המעסיק לביטוח הלאומי הוסכם כי היא תושת החל מה-1 באוגוסט בעוד שהיא הייתה אמורה להתקיים רק במשך 2010. תהיה זמנית למשך 18 חודשים בלבד (האוצר דרש שינוי פרמננטי); לגבי ה"דיווח המקוון" לרשות המסים - הוא יכנס לחוק ההסדרים ויושם בהדרגה, אחרי פשרה של המעסיקים; דרישת האוצר לגבי הדיווח הרבעוני שדרש ירד מהפרק וקידום היוזמה תצטרך לעבור חקיקה רגילה; לגבי סוגיית "החשבוניות הפיקטיביות" האוצר נסוג בו מהניסיון להפר סיכום קודם ושוב הוחלט כי תקום ועדה ייעודית בהשתתפות מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, יו''ר לשכת רואי החשבון, ראובן שיף ויהודה טלמון, נשיא לה''ב (ארגון העצמאיים) אשר תגבש נוסחה לטיפול בסוגייה.

עוד נקבע כי הכספים שהשיגו המעסיקים במסגרת עסקת החבילה יהיו כפופים לקיצוץ הרוחבי של 55 שחל על משרדי הממשלה, אך סעיף זה למעשה מקוזז כנגד תוספת של 150 מיליון שקל שהמעסיקים קיבלו לתקציב המדען הראשי. כך תגדל תוספת התקציב למדען הראשי מ-600 מיליון שקל ל-750 מיליון שקל.

כמו כן סוכם, כי שר האוצר ייפגש עם נשיא התאחדות המלונאים, אלי גונן, על מנת לדון בנושא המע"מ על התיירות. על-פי הערכות המע"מ על התיירות יבוטל בשל המצב הכלכלי הקשה ולשם עידוד התיירות.

לשאלת "גלובס" מה עלה בגורלן של נקודות המחלוקת שהיו קיימות עד לפני שעות ספורות, השיבו בלשכת שר האוצר: "אנו מעדיפים כעת לא למסור פרטים. מחר יובהרו כלל הפרטים". נזכיר כי מחר (ג') יכנס שר האוצר מסיבת עיתונאים במשרדו בירושלים ובו יציג את תקציב המדינה, חוק ההסדרים והתוכנית להתייעלות כלכלית שיעלו מיום רביעי לקריאה ראשונה בכנסת.