חוויה אחרת בעידן הפיראטיות: "פלטפורמה לצריכת מוזיקה שמרכזת הכל במקום אחד"

הסטארט-אפ Youzik מציע עסקת חבילה מוזיקלית: "למשתמש יש גישה לבנק שירים שמנוגן בשיטת הסטרימינג ונגישות לרשימות של אומנים, וביכולתו גם ליצור פלייליסטים אישיים, ולהתעדכן במידע חדשותי ולוח הופעות"

מרבית שירותי האינטרנט ניתנים בחינם ולא בכדי - המוכנות של גולשים לשלם עבור תכנים קטנה לאור העובדה שחלק גדול מהם ניתן להשגה באופן פיראטי, כדוגמת סרטי וידיאו, תוכניות טלוויזיה או שירים. הסטארט-אפ הישראלי Youzik, שהוקם ב-2006 על-ידי אלון לוין (מנכ"ל), שואף להפר את האיזון העדין הזה.

"Youzik היא פלטפורמה לצריכת מוזיקה, שמרכזת את הכל במקום אחד", מסביר לוין. "למשתמש יש גישה לבנק שירים שמנוגן בשיטת הסטרימינג ונגישות לרשימות שירים של אומנים, וביכולתו גם ליצור פלייליסטים אישיים, ולהתעדכן במידע חדשותי ולוח הופעות". את השירות ניתן גם לצרוך באמצעות אפליקציה בפייסבוק.

השירות מאפשר לבצע חיפוש אחר אומן, אלבום או קטגוריה מסויימת, ובפני המשתמש נפתחת חלונית עם מילות השיר או השירים שבאלבום והמוזיקה מתחילה להתנגן באופן אוטומטי. פיצ'ר נחמד הוא האפשרות לסמן שורה בשיר, ו"לייצא" אותה ישירות לשורת הסטטוס האישית בפייסבוק. כמו-כן, ניתן להקדיש שירים לחברים או לחפש אנשים על-פי טעם מוזיקלי דומה", אומר לוין.

עד כה הושקעו בפרויקט 1.5 מיליון שקל בהשקעה עצמית, וכעת מנסה החברה לגייס 250 אלף דולר. לוין הוא המפיק המוזיקלי שהתפרסם גם על רקע התביעה (בה זכה) נגד צביקה פיק והשיר "דיוה". בעברו הקים את נט קשרי לקוחות שנמכרה ב-2005 לבי-קונטקט.

השירות, שנפתח השבוע בגרסת בטא פתוחה, יינתן תמורת תשלום מנוי חודשי (29.90 שקל) או שנתי (24.90 שקל לחודש), ולוין סבור כי לא מדובר במכשול. "גם תעשיית הסרטים החינמית גדולה מאוד אבל שוק ה-VOD עדיין מגלגל מיליוני דולרים. אני חושב שאנשים יהיו מוכנים לשלם עבור מוצר שעטוף בצורה נוחה וחוקית".

מה עם חברות התקליטים?

"יש לנו הסכמי תוכן עם הליקון, הד ארצי, ו-NMC ועכשיו מצטרפים גם הלייבלים הקטנים יותר. אני מעריך שכ-80% מהמוזיקה הישראלית שיצאה אי פעם נמצאת באתר, וזה כולל גם מוזיקת ילדים ישנה לדוגמה. בשבועות הקרובים נגיע ל-100%. כל אחד יכול למצוא פה את מה שהוא מחפש, וכל הלייבלים מוזמנים להעלות את החומרים שלהם לאתר". לדבריו, חלק גדול מההכנסות הולך לחברות התקליטים ולאקו"ם.

את שיתופי הפעולה הללו לא היה קל להשיג. "זה שוק בתולי, גם בארץ וגם בחו"ל, שמצריך שינוי חשיבה ורגישות. אבל יש פה מאמץ אמיתי של כל התעשייה", אומר לוין. "יש לנו גם שיתופי פעולה עם משרדי כרטיסים ומועדוני הופעות, במטרה לתגמל את המנויים שלנו". לוין מוסיף כי "אנחנו עובדים כעת מול חברות התקליטים בחו"ל, במטרה להכניס גם מוזיקה לועזית ולהעלות אתר בגרסה בינלאומית. אני סבור כי נהפוך בשנה הקרובה לשחקן מרכזי בשוק המוזיקה הישראלי עם מספר משתמשים גדול". לדבריו, התחרות מגיעה בעיקר ממפעילות הסלולר שמציעות שירים להורדה בתשלום. "ההבדל הוא שאני לא מוכר מוזיקה, אני מוכר חוויה".