פשרה: מזרחי-טפחות מחק לחברת בנייה חוב של 57 מיליון מתוך 110 מיליון שקל

סוכם כי חברת מוחמד עבד אלקאדר ושות' תשלם לבנק 54 מיליון שקל נטו בתוך 40 חודשים ■ סכום זה, שימשיך לשאת ריבית של פריים 1.8%, יגיע ממימוש בהסכמה של כל הנכסים של החברה המשועבדים לבנק

בנק מזרחי-טפחות מחק כמחצית מחוב של חברת בנייה מנצרת, וזאת במסגרת הסכם פשרה שנערך עימה.

חברת מוחמד עבד אלקאדר ושות', מהידועות באזור הצפון, היתה חייבת לבנק כ-111 מיליון שקל, ובמסגרת הסכם הפשרה שקיבל תוקף פסק דין בבית המשפט המחוזי בנצרת, סוכם כי החברה תשלם 54 מיליון שקל נטו (לאחר ניכוי מע"מ ומיסוי מקרקעין) בתוך 40 חודשים. סכום זה, שימשיך לשאת ריבית של פריים 1.8%, יגיע ממימוש בהסכמה של כל הנכסים המשועבדים לבנק.

בספטמבר 2006 מונה עו"ד פיני יניב ממשרד קנטור-אלחנני-טל ככונס נכסים מטעם הבנק על כ-10 פרויקטים של חברת עבד אלקאדר, בגין חוב של כ-75 מיליון שקל. הנכסים הם מרכזים מסחריים מניבים בנצרת ובשפרעם, פרויקטים למגורים בנצרת, עפולה, חדרה ובית-שאן, מגרשים לבנייה בנצרת ועוד. בקשות שונות שהגישה החברה, ובהן בקשה לחייב את הבנק להמשיך ולהעמיד לה אשראי, נדחו.

באחרונה, כאמור, הגיעה החברה להסדר הפשרה. פרקליטיה, עוה"ד רונן שחר ויוסי רוזנשטיין שחר-רוזנשטיין, טוענים כי ההסדר הושג באמצעות מאמץ ניכר מצד שני הצדדים להגיע לתוצאה הכלכלית הטובה ביותר, מבלי להזדקק להמשך ההליכים המשפטיים שהיו גורמים בסופו של דבר לתוצאה כלכלית גרועה יותר.

מימוש מהיר

הכונס, עו"ד פיני יניב, אמר מנגד כי מבחינה פרקטית הבנק לא ויתר על דבר. "הסכום של 54 מיליון שקל מבוסס על הערכת השווי של הביטחונות בניכוי המסים הצפויים. לכן, ממילא לא היה טעם לצפות להכנסות נטו גבוהות יותר במקרה של מימוש כפוי, וזאת בשים לב לכך שאין נכסים נוספים שניתן להיפרע מהם". לדבריו, סכום הברוטו הצפוי להתקבל הוא כ-75 מיליון שקל.

"ההסדר מניב לבנק יתרונות של מימוש מהיר ללא התנגדויות וכן מאפשר לבנק ליהנות מהיתרון של מכירה בשיתוף-פעולה עם החברה עצמה, דבר שיש לו משמעות רבה במגזר הערבי", הוסיף יניב. "יתרונות נוספים הם הטלת כל החובות (וההוצאות הכרוכות בהן) בקשר לרישום הזכויות, רישום בתים משותפים, אחריות בדק וכו' על החברה, כאשר בנסיבות של מכר כפוי הוצאות אלה עשויות לחול על קופת הכינוס".

יתרון נוסף שציין יניב הוא שבמסגרת ההסכם ויתרה החברה על כל טענותיה נגד הבנק ונגד השיעבודים. "אם יופר ההסכם, יוכל הבנק להמשיך במימוש כפוי תוך ניצול ההודאות והוויתורים שבהסכם", ציין עו"ד יניב. (ת.א. 502/07).