דשדוש תמוה בשווי הזהב

הדפסת הדולר הנמרצת, מקרבת את היום שיירד לשווי מחצית האירו ולערך 2.5 שקלים

זהר רוזן הוא מהבעלים של בית ההשקעות סגולה

החשש הגדול בעולם לגבי עתידו של הדולר וההצעות השונות שעולות, ממקומות שונים בעולם, להזיזו ממעמדו האצילי ולהחליפו, אינם חלק מדיון אקדמי בשאלה איך ייצא העולם מהמיתון, אלא חלק ממלחמת עולם שלישית שכבר החלה, ובינתיים יש לה רק פן מוניטרי.

רק אם הקרב הזה יוכרע בניצחון ארה"ב, ימנע שלב חמור יותר ופיזי יותר במלחמה.

מוכרים את פלורידה לסינים

התשובה לשאלה אם הדולר יצלח את משבר הצפתו המסיבית, והאם גם בעוד עשר שנים יהיה עדיין "המטבע של העולם", היא גם תשובה לשאלה באם החיוניות הכלכלית האמריקנית תשמר את ארה"ב כמעצמה הראשית. ניצחון הדולר או נפילתו הם גם מי שיכריעו אם ברגע אמת חמור, שבו יעמדו על כפות המאזניים דולר מול לאום, לא יוותרו הפטריוטים האמריקנים על פלורידה (למשל), ויתנו אותה לסין, תמורת רבע מהחוב אותו הם חבים לה.

ההיסטוריה מלמדת שמעצמות לא מתחזקות או נכנעות בלי קרב, ושזה קורה לאחר משברים כלכליים משמעותיים.

עבורנו, אנשי שוק ההון הישראלים, זו אינה רק שאלת "פרוטפוליו" - האם להקטין או להגדיל את הרכיב הדולרי כנגד האירו. כרגע כפי שהמשק בנוי עכשיו, אם יירד הדולר עד לשווי מחצית האירו ולערך 2.5 שקלים, כמו בכמה תרחישים רעים שתוארו באחרונה, זה מצב שהוא לא פחות מקטסטרופה ואשר כל בית בישראל ירגיש.

הבהלה לזהב 6

כאן נכנס הזהב לתמונה. הערך הנכסי של כל מה שהיה יכול לשמש גיבוי להדפסת כסף כה מסיבית, כמו כלכלה חזקה, נדל"ן יציב וריבית גבוהה, ירדו משמעותית, ולא יכולים בינתיים לשמש למשימה זו.

מה שמשמש היום ובעבר כעוגן לבנקאות שקולה ויציבה, הוא קיומם של מלאי מטילי זהב במרתפי הבנקים. הזהב, לעומת נכסים אחרים, כבר זוחל מעלה מזה כמספר שנים, זאת כנגד היחלשות הדולר משווי אירו אחד, ל-1.5 דולר לאירו.

מאחר ובשנתיים שחלפו התרחשו כמעט כל האירועים שמאפיינים משבר כלכלי כל כך עמוק, והם היו בקצה הכי דרמטי של התסריט האפשרי, נדמה שחסרה במציאות הנוכחית קפיצה נחשונית של הזהב, ולכן הדשדוש הרוגע שלו נראה לי זמני.

הבה ניזכר כיצד הגיב מחיר אונקיית זהב למשבר הנפט בשנות השבעים, וכי את חלק מהפער בן כמות הכסף המודפסת לנכסי הגיבוי יכולה כרגע לסגור רק עליה נוספת במחיר הזהב.

ואולי כדאי להמליץ לאוצר האמריקאי, מעט ברצינות וקצת בלצון, שחלק מהכסף המודפס יושקע בחזרה לאדמות קליפורניה לחיפוש זהב שיתמוך בכסף.

ולסיום, אם כבר הוזכר פה עידן סרטי המערב, אמנם הסרט "הבהלה לזהב 6" תרחישי השוק עדיין לא הפיקו, אבל אני חושב ומציע, לעצמי לפחות, ולשם ביטחון, להתקשר ולתפוס מקום באולם.

הערות מתחייבות:
בטור זה אינני משמש בכובע של יועץ, ומי שרוכש זהב שיידע שהוא יכול גם להפסיד לא מעט. כמנהל השקעות ולמען גילוי נאות, אני נוהג לגוון את השקעות המט"ח שלי מפעם לפעם גם בזהב.