האוצר: "נתוני הלמ"ס על מחירי הדירות מוטים לחלוטין; לא הייתה עלייה של 11% במחירים ב-2008 וגם לא ירידה של 1% בין 2002 ל-2008"

(עדכון) - הלמ"ס: "באוצר מגלים חוסר בקיאות" ■ "שימוש במחיר ממוצע עבור מוצרים כגון דירות, אינו יכול לספק מידע על השינוי במחירי הדיור. עלייה במשקלן היחסי של דירות בנות 4 ו-5 חדרים תביא לעליית המחיר הממוצע לדירה למרות שלמעשה ייתכן שמחירי הדירות ירדו"

"אין צורך לדאוג להכנסות המדינה - לא היו הפסדי מסים כתוצאה מ'טעות' בחישוב המדד", כך אמרו ל"גלובס" בכירים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) בתגובה להאשמות האוצר על איכות המדדים של הלמ"ס.

כזכור, מינהל הכנסות המדינה באוצר בראשות פרידה ישראלי אמר כי "טעות סטטיסטית של הלמ"ס הביאה להפסד של 80 מיליון שקל בשנה". בסקירה שפורסמה בסוף מאי על הנדל"ן למגורים ב-2008, קובעים במינהל הכנסות המדינה, כי במהלך השנה שעברה נרשמה יציבות במחירי הדירות, "בניגוד למדד מחירי דירות בבעלות הדיירים שמפרסמת הלמ"ס, לפיו חלה עליה של 11% ב-2008. ע"פ מדד זה מתעדכנות מדרגות מס רכישה. לפיכך, הועלתה תקרת הפטור ממס רכישה בינואר 2009 למיליון שקל. הדבר גרם להפסדי עתק לקופת המדינה", מאשימים באוצר.

בלמ"ס משיבים כי הטעות נפלה דווקא אצל מינהל הכנסות המדינה שחישב הפסד ממסים על סמך מדד מוטעה ולא תחת המדד המשמש בפועל לצרכי הצמדת מדרגות מס הרכישה. "האומדן של אובדן הכנסות ממס הרכישה שגוי בבסיסו ותוצאותיו חסרות משמעות לחלוטין".

בלמ"ס אמרו היום כי "שימוש במחיר ממוצע עבור מוצרים כגון דירות, אינו יכול לספק מידע על השינוי במחירי הדיור. לדוגמה: עלייה במשקלן היחסי של דירות בנות 4 ו-5 חדרים תביא לעליית המחיר הממוצע לדירה למרות שלמעשה ייתכן שמחירי הדירות ירדו. המתודולוגיה הננקטת בלמ"ס להשוואת מחירי דירות בעלות מאפיינים דומים, היא הגישה המדעית המקובלת בלשכות הסטטיסטיקות המתקדמות בעולם". לכן אומרים בלמ"ס, "העובדה שהאוצר מציג את הנתונים כסותרים אחד את השני מעידה על חוסר בקיאות במדדי מחירים".

באוצר אומרים בתגובה כי בשבועות האחרונים התחדד הוויכוח לגבי איכות נתוני הדיור המשמשים את הלמ"ס לצורך קביעת מדד מחירי דירות בבעלות הדיירים. "אנו מצרים על כך שהלמ"ס לא השכילה לערוך דיון ענייני, על אף עדויות שהוצגו בדיונים משותפים".

לדברי האוצר, "קובץ נתוני הנדל"ן שמועבר ללמ"ס אינו מייצג ושימוש בו לקביעת מדדי מחירים לאורך זמן יוצר הטיה משמעותית. בעיית הסלקציה אצל הלמ"ס היא מה שהובילה לעלייה חדה בשיעור של 10.6% במדד מחירי הדירות ב-2008, כפי שפורסמה ע"י הלמ"ס".

באוצר מוסיפים כי השיטה המתקדמת ביותר לחישוב מדד מחירי דירות היא מדד קייס-שילר, המשמש לחישוב מדד מחירי הדירות בארה"ב. על בסיס שיטת ה"מכירות החוזרות" של קייס-שילר נמצא למשל כי בין השנים 2008-2002 עלו מחירי הדירות בשיעור ממוצע של 15.1%, שיעור התואם את עליית מחיר הדירה החציונית על בסיס הקובץ שברשותנו (15.5%). מדד הלמ"ס לעומת זאת מצביע על ירידה של 1%. כל בר דעת מבין שירידה נומינלית של 1% בין שיא המיתון של שנת 2002 לשיא הגאות של טרום המשבר העולמי בשנת 2008, מנותקת מהמציאות".