התמ"ת: 60% מהצרכנים לא מזהים מוצרים שמחיריהם בפיקוח

מוצרים בפיקוח הם מוצרים שהמדינה קובעת להם מחיר מירבי וחל איסור לגבות מחיר גבוה יותר עבורם, כגון חלב, לחם וביצים ■ נתח ההוצאה על מוצרים בפיקוח מסך ההוצאה הממוצעת של משקי-הבית בישראל עומד על 11%

60% מהצרכנים אינם יודעים או טועים בזיהוי מוצרים שמחיריהם בפיקוח - כך עולה מניתוח שערך מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת בנושא מוצרים בפיקוח ומודעות הציבור אליהם. מוצרים בפיקוח הם מוצרים שהמדינה קובעת להם מחיר מירבי וחל איסור מוחלט לגבות מהצרכנים מחיר גבוה יותר עבורם. בין המוצרים נמצאים לחמים בסיסיים, חלב, שמנת, חמאה, ביצים וגבינות שונות.

מהניתוח עולה עוד כי נתח ההוצאה על מוצרים בפיקוח מסך ההוצאה הממוצעת של משקי-הבית בישראל עומד על 11%. נתח ההוצאה על מוצרים בפיקוח מסך ההוצאה הממוצעת של משקי-בית בחמישון ההכנסה התחתון הוא 14.1% בהשוואה ל-8.7% בחמישון ההכנסה העליון.

מהתמ"ת נמסר כי הנתונים נאספו בשנתיים האחרונות בעקבות שינויים במחירי מוצרי יסוד וההשלכות שלהם על המוצרים שמחיריהם נתונים לפיקוח. כמו כן, נבחנו ההשלכות של השינויים הללו על האוכלוסייה בישראל בכלל ועל האוכלוסייה בעלת ההכנסה הנמוכה בפרט. במקביל, נבדקה מודעות ציבור הצרכנים בישראל לרשימת המוצרים שבפיקוח וזאת בהנחה שידיעה או אי ידיעה של רשימה זו עלולה להשפיע על קבלת החלטות צרכניות מושכלות ו/ או על רווחתו של הצרכן.

מהסקירות עולה כי חלקם של מוצרי המזון שמחיריהם נתונים לפיקוח מסך ההוצאה הממוצעת של משק-בית הוא נמוך יחסית ועמד על 1.1%. זאת, בהשוואה ל-4.8% מהמוצרים בפיקוח בתחום התחבורה והתקשורת, מהם 2.94% הם מוצרי דלק.