הבנק העולמי חתך את תחזית הצמיחה הגלובלית: התמ"ג העולמי יתכווץ השנה ב-2.9%; הכלכלה האמריקנית תתכווץ ב-3%

[למדור שוקי עולם] בשנת 2010 צפוי גידול של 2% בתמ"ג העולמי ■ בתחזית הקודמת הבנק העולמי צפה התכווצות עולמית של 1.7% ב-2009 וגידול של 2.3% ב-2010 ■ מדינות גוש האירו צפויות להתווכץ השנה ב-4.5% - כמעט פי שתיים מבתחזית הקודמת

הבנק העולמי, שבהנהלת רוברט זואליק, מעריך כי התמ"ג העולמי יתכווץ ב-2.9% בשנה הנוכחית, בהשוואה לנסיגה של 1.7% בלבד לפי התחזית הקודמת. באשר לשנה הבאה: הכלכלה העולמית צפויה לצמוח בקצב שנתי של 2% לעומת גידול של 2.3% בתחזית הקודמת.

הבנק העולמי, שהוקם לאחר מלחמת העולם השנייה כדי לממן פרוייקטים של פיתוח ותברואה במדינות עניות, מסר כי על אף שצפויה להיות התאוששות בהמשך השנה, המדינות המתפתחות צפויות להכביד על המדינות המפותחות.

רוברט זואליק הביע דאגה מפני ירידה בהיקף ההון המוזרם למדינות המתפתחות, כאשר ב-2007 הוזרם אליהן סכום כולל של 1.2 טריליון דולר, בעוד שהשנה צפויה ירידה לרמה של 363 מיליארד דולר.

"בריחת המשקיעים מסכנה תרמה לירידה החדה בהזרמות ההון למדינות המתפתחות, מגמה שצפויה להמשיך עד סוף שנת 2009", נכתב בדו"ח של הבנק העולמי.

הבנק העולמי צופה כי בשל הירידה החדה בהזרמות ההון, המדינות המתפתחות יציגו השנה קצב גידול שנתי של 1.2% לעומת 2.1% בתחזית שפורסמה בחודש מארס.

ארה"ב, הכלכלה הגדולה ביותר בעולם, צפויה להתכווץ השנה ב-3%, לעומת ירידה של 2.4% בתחזית הקודמת.

התמ"ג של יפן, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, צפויה להתכווץ השנה ב-6.8% לעומת 5.3% בתחזית הקודמת. מדינות גוש האירו צפויות להתווכץ ב-4.5% - כמעט פי שתיים מבתחזית הקודמת לנסיגה של 2.7% "בלבד".

נזכיר כי בשבוע שעבר, קרן המטבע הבינלאומית (IMF) עדכנה מעלה את תחזית הצמיחה העולמית לקצב צמיחה שנתי של 2.4% לעומת צפי לגידול של 1.9% בתחזית שפורסמה באפריל.