אושר לקריאה שנייה ושלישית: מעסיק לא יוכל לפטר עובד בזמן חופשת מחלה

עובד גם יוכל לזקוף עד 60 יום בשנה של היעדרות בשל מחלה ממארת של בן-זוגו לחשבון תקופת המחלה שלו או לחשבון ימי החופשה

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית מספר סעיפים בחוק ההסדרים הנוגעים לשיפור זכויות העובדים במשק, כפי שגובשו במסגרת "עסקת החבילה במשק".

כך למשל, מעסיק לא יוכל לפטר עובד הנמצא בתקופת מחלה מבלי לקבל על כך אישור ממשרד התמ"ת - בדומה לאיסור הקיים על פיטורי עובדת בהיריון או בטיפולי פוריות. סעיף זה גרר מספר התנגדויות מצד מעסיקים ועורכי דין מתחום העבודה, בשל הטענה כי במציאות הקיימת קל לעובדים להוציא אישורי מחלה.

עוד אושר היום במסגרת שינויי החקיקה, כי עובד שצבר לפחות שנת העסקה אחת יוכל לזקוף עד 60 ימי היעדרות על חשבון ימי מחלה או חופשה צבורים, זאת במקרה של בן או בת זוג שלקו במחלה ממארת. לצורך השוואה, החוק הנוכחי מתיר 6 ימי היעדרות בלבד במקרה כזה.

החקיקה החדשה קובעת עוד כי במקרה בו אחד הילדים של עובד לקה במחלה ממארת, תקופת ההיעדרות תוכל לעמוד על 90 יום לזוג הורים במקום 30 יום כיום. במקרה של הורה יחיד, תגדל תקופת ההיעדרות מרמה של 60 ימים כיום ל-110. לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, "מדובר בשינויים דרמטיים בהגנה על עובדים בזמן מחלה ועל יכולות העובדים לסעוד את בני משפחתם בתקופות קשות של מחלה".

ועדת העבודה והרווחה תדון בימים הקרובים ביתר שינויי החקיקה שסוכמו בעסקת החבילה, בהם: הטלת קנס של 50-200 אלף שקל על מעסיק שימנע מנציג ארגון עובדים (כמו ההסתדרות) להיכנס למקום העבודה; הטלת חובת רישוי על חברות שמירה וניקיון; והארכת תקופת ההתיישנות על עבירות בעניין חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

שלושה שינויי חקיקה מהותיים יצאו מחוק ההסדרים ועברו לחקיקה מזורזת שתיעשה במקביל להעברת התקציב: חובת ניהול מו"מ להסכם קיבוצי עם ועד העובדים; הכרה בשכר מינימום ענפי כשכר מינימום לכל דבר; והעברת הסמכות לטיפול בתביעות לשון הרע הקשורות לסכסוכי עבודה אל בתי הדין לעבודה.