ענקית המכשור הרפואי מדטרוניק משקיעה ב-TriVentures מיליוני דולרים

קרן ההון סיכון השקיעה ב-5 חברות, כאשר בחלקן היא היתה מעורבות כבר משלב הקמתן ■ מטרתה היא להשקיע בחברות שעוד לא בשלות להשקעות גדולות

בשקט בשקט, הרחק מאור הזרקורים, קמה בישראל לפני כשנתיים קרן הון סיכון חדשה, TriVentures שמה. עכשיו ענקית המכשור הרפואי Medtronic מבצעת בה השקעה אסטרטגית. כך נודע ל"גלובס".

היקף ההשקעה לא נמסר, אך ד"ר סטיב אוסטרלי, סגן נשיא בכיר לרפואה וטכנולוגיה במדטרוניק, אמר בשיחה עם "גלובס", כי "ההשקעה מספיק גדולה וחשובה לנו כדי שאהיה מעורב בה באופן אישי", כך שמדובר ככל הנראה ביותר מ-10 מיליון דולר.

את הקרן הקימו מיכל גבע, לשעבר סגנית נשיא בחברת הקולונוסקופיה GI View ובחברת Advanced Stent האמריקנית ומנהלת בקרת איכות ב-Bypass; ד"ר מרטין ליאון, ממייסדי חברת השסתומים PVT, שנמכרה לחברת Edwards ב-155 מיליון דולר; וד"ר פיטר פיצג'רלד. פיצג'רלד וליאון הם קרדיולוגים, המעורבים במגוון חברות וקרנות.

TriVentures, שהוקמה ב-2007, שמרה עד כה על פרופיל נמוך. היא גייסה 15 מיליון דולר בינואר 2009, אותם השקיעה ב-5 חברות בתחומי הקרדיולוגיה, הניתוחים הזעיר הפולשניים והניתוחים הרובוטיים.

בעיקר ייעוץ

ככל הנראה, TriVentures היא שילוב של חממה וקרן הון סיכון. מטרתה, כפי שצוין בכתב העת StartUp, היא להשקיע בחברות בוגרות חממה שעדיין אינן בשלות לקבלת סכומים גדולים מהקרנות המובילות.

כמו-כן, יוזמת הקרן בעצמה חברות ושותפיה משמשים בהן בתפקידים ניהוליים. עד היום הדגישה הקרן בעיקר את הייעוץ שהיא יכולה לתת כדי לבנות את החברות כך שיתאימו להשקעה גדולה.

עד היום התמקדה TriVentures בהשקעה של עד 2 מיליון דולר בחברה, בכוונה להכניס את המוצרים לניסויים קליניים תוך 18 חודשים. גישה זו כיוונה למכשירים רפואיים לא מורכבים, המתאימים למסלול הרגולטורי 510K, שמיועד למוצרים שחדשנותם מוגבלת.

לא רק כסף

ההסכם עם מדטרוניק עשוי לשנות מעט את הכיוון, כאשר הקרן תוכל גם לגבות את הייעוץ שלה בסכומי כסף מעט יותר גדולים ובחברות עם אורך נשימה רב יותר.

מעבר לכסף שיזרום ממדטרוניק במסגרת ההשקעה, חשוב מכך הוא הקשר האסטרטגי בין הגופים, אשר עשוי להוביל למעורבות של מדטרוניק בחברות בהן תשקיע הקרן.

מבחינת פעילותה בישראל, מדטרוניק רכשה בישראל את חברת Ventor, שנתיים לאחר שהשקיעה בה כ-10 מיליון דולר וכן את החברות InStent ו-Odin (ראו טבלה). בעבר השקיעה מדטרוניק בחברת רימון מדיקל, אך זו נרכשה לבסוף דווקא על-ידי Boston Scientific.

אוסטרלי אמר עוד כי מעבר לפעילות ב-TriVentures, מדטרוניק הציבה את ד"ר דוד ישראלי, בוגר הארוורד, בתוך משרדי חברת וונטור, כדי שישמש כמאתר טכנולוגיות חדשות עבור החברה.

כמו-כן, אמר כי בכוונת החברה להותיר את וונטור כמרכז פיתוח ישראלי בו יפותחו השסתומים ללב, שהם מוצר הדגל של החברה, שצפוי להגיע לאישור לשיווק באירופה בתוך כשנה עד שנתיים. בנוסף, מתוכנן במסגרת זו פיתוח מוצרים אחרים המבוססים על אותה פלטפורמת של הולכת מוצרים לאזור הלב.

בביקורו הקודם בישראל לפני כשנה, אמר אוסטרלי כי הוא נלהב ביותר מישראל וכי ישוב לעיתים קרובות - הבטחה בה כבר עמד. מדטרוניק הוקמה על בסיס פעילות בתחום קוצבי הלב והיא עוסקת גם בתחומים כמו סוכרת, מוצרים להולכת תרופות, סטנטים, ניתוחי עמוד שדרה, ניתוחים זעיר-פולשניים וגירוי חשמלי עצבי. לגבי התחום האחרון מזכיר אוסטרלי חברה ישראלית בתחום באומרו כי "ביוקונטרול היא חברה שחביבה עליי במיוחד".

הכותבת הייתה אורחת חברת מדטרוניק בשווייץ.