לפתוח לרגע את דלת הקסמים


"קורליין ודלת הקסמים", ארה"ב 2009, 100 דקות ■ ההרפתקה הכי חורפית ואלגנטית שאפשר למצוא הקיץ

לא חסרים סרטים שאפשר לקחת אליהם את הילדים בקיץ. "בולט", "מפלצות נגד חייזרים", "המרוץ להר המכשפות", "לילה מוטרף במוזיאון". סרטים שיעסיקו את הילדים לשעתיים. אבל איזה סרט הילדה שלכם תזכור? איפה אפשר למצוא סרט שהילדה תשב מולו שעתיים, אבל הסרט יישב מול הילדה כל החיים?

כרגע, יש רק סרט אחד כזה - "קורליין ודלת הקסמים" של הנרי סליק, אמן אנימציה ושותף לשעבר של טים ברטון ("ג'יימס והאפרסק הענק", "הסיוט שלפני חג המולד"). סליק עיבד את סיפורו של ניל גיימן על ילדה שמגלה עולם מקביל דרך דלת סתרים בביתה, לסרט סטופ-מושן שנראה כמו הכלאה בין תיאטרון בובות נאיבי וסיוט לילה - בדומה לסיפור על קורליין, שהוא הכלאה בין אגדה ומעשיית אימה.

ואכן, בשונה מסרטי ילדים רבים אחרים, "קורליין" נושא אופי של עבודת יד אמיתית, ולא רק בהיבט אחד אלא בשני היבטים מקבילים: במה שרואים וגם במה שלומדים ומרגישים - לא רק בגזרת האנימציה אלא גם בגזרת העלילה.

קורליין/צילום יח


מה מבדיל את קורליין בובת הסטופ-מושן מבולט הכלב הדיגיטלי? "בולט" עוסק בעולם שבתוך הסרט, העולם שנברא במוחם של צוות תסריטאים, ו"קורליין" עוסק בעולם שמחוץ לסרט, וליתר דיוק - בעולם האפל שבמוחו של הילד, או במוחה של הילדה. העולם שלפעמים הפחד הגדול ביותר בו הוא לא מפלצות וגם לא חייזרים, אלא אם שמציבה תנאים לאהבתה.

"קורליין" עוסק בסיוטי ילדות נפוצים - החלפת הורים, הגילוי שלא תוכל לסמוך על מי שמטפל בך. המפלצת של קורליין נקראת "האמא האחרת": אמא שרוצה לשנות את קורליין, שרוצה לשאוב את נשמתה של קורליין כדי להזין את עצמה. אמא ששולטת בכל סובביה וטווה קורים קטלניים שימנעו מקורבנותיה להימלט. ולא משנה עד כמה היא מזיקה לקורליין ומאיימת על שלומה, היא ממשיכה להתעקש: "אני אוהבת אותך". היש אימה אמיתית מזו?

קורליין - גיבורה נשית הרבה יותר מעוררת אמפתיה מלוחמת הפלסטיק של "מפלצות נגד חייזרים" - בורחת מהקשיים בבית האמיתי אל חיק האם האחרת בבית הרפאים, עד שהיא מגלה שלחיים בעולם המקביל יש מחיר כבד. כמו כל נסיכה מהאגדות, קורליין מנסה להשתחרר מציפורניה של המכשפה הרעה. כמו כל נערה ממוצעת בסרט אימה, היא עושה זאת לבד מפני שהוריה האדישים לא מבחינים במצוקה.

זה עלול להישמע קצת מורבידי עבור ילדים קטנים - הסרט אמנם קליל יותר מהספר, ועדיין יש בו לא מעט רגעים מעוררי מצוקה. אבל מצוקה היא חלק מהחיים, וקל הרבה יותר לפחד ביחד, וגם ב"הסיפור שאינו נגמר" היו רגעי מצוקה, ודי, זה לא כאילו שלקחתם את הילדה ל"קחי אותי לגיהינום".

דווקא התלת-ממד - "קורליין" הוא סרט הסטופ-מושן הראשון שהוא גם סרט תלת ממד - לא מעלה ולא מוריד. בלי קשר לכמות הממדים או הילדים, "קורליין" היא ההרפתקה הכי חורפית ואלגנטית שאפשר למצוא הקיץ. *

"קורליין ודלת הקסמים", במאי: הנרי סליק, שחקנים: דקוטה פנינג, טרי האצ'ר, ג'ון הודג'מן, ג'ניפר סונדרס, דון פרנץ', איאן מקשיין, ארה"ב 2009, 100 דקות ■ ההרפתקה הכי חורפית ואלגנטית שאפשר למצוא הקיץ

רוצו לראות גם את:

"חיבוקים שבורים"

הפעם אני ממליצה על סרט שעדיין לא עלה באופן רשמי - "חיבוקים שבורים", שהחל מסוף השבוע מוקרן בהקרנות טרום-בכורה. לא פסגת יצירתו של אלמודובר, אבל עדיין אלמודובר ועדיין שווה צפייה. חוץ מזה, הוא יודע לחשוף את היופי של פנלופה קרוז יותר מכל במאי אחר.

הימנעו מ:

"ההצעה"

צריך לתת תוקף להשערה הזו במחקר מקצועי, אבל יש לי תחושה שברגע שמופיעה בסרט דמות של סבתא מצחיקולית, סימן שזה סרט גרוע. ב"ההצעה" תוכלו למצוא את בטי ווייט בתפקיד הסבתא, ואכן, לא מדובר בפנינה קולנועית. בקיצור - סנדרה בולוק וראיין ריינולדס טובים מאוד, כל השאר רע מאוד.