עלייה מפתיעה בתביעות הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב

עלו ב-15 אלף ל-627 אלף תביעות, לעומת צפי לירידה ל-600 אלף ■ התביעות המתמשכות לדמי אבטלה עלו לשיא חדש של 6.74 מיליון תביעות - מעט מעל התחזיות ■ סופית: כלכלת ארה"ב התכווצה ברבעון הראשון ב-5.5% פחות מהצפי

כשעה לפני פתיחת המסחר בוול סטריט, ב-15:30 שעוננו, פורסמה בארה"ב הקריאה הסופית של נתוני הצמיחה של כלכלת ארה"ב ברבעון הראשון של 2009.

ע"פ הנתונים, התמ"ג צנח ברבעון ב-5.5%, במונחים שנתיים, לאחר צניחה חדה יותר של 6.3% ברבעון הרביעי של 2008. בחודש הקודם, בקריאה הקודמת, הממשל האמריקני פירסם כי התמ"ג נפל ב-5.7% ברבעון הראשון. כלכלנים צפו כי הקריאה הנוכחית תראה כי התמ"ג יישאר ללא שינוי ב-5.7%.

לגבי הרבעון השני, הכלכלנים צופים כי הכלכלה האמריקנית תתכווץ ב-1.5%, ותרשום צמיחה של 1.3% ברבעון השלישי שיחל ב-1 ביולי.

השינויים המרכזיים בדו"ח מהיום, לעומת הקריאה הקודמת, היו מלאים גבוהים וירידה בייבוא לעומת התחזיות הקודמות. הצריכה הפרטית, השקעות עסקיות ופרטיות, ונתוני הייצוא עודכנו כלפי מטה. הנתון המרכזי לעיל, היה מהסקטור העסקי - חברות פשוט הפסיקו את ההשקעות החדשות, צימצמו בעובדים ובמלאים ובייצור.

עלייה מפתיעה בתביעות לדמי אבטלה

משרד המסחר האמריקני פירסם היום את הדו"ח השבועי של התביעות לדמי אבטלה. ע"פ הדו"ח, נרשמה בשבוע החולף עלייה מפתיעה בתביעות הראשוניות לדמי אבטלה - עלו ב-15 אלף והסתכמו ב-627 אלף תביעות - בעיקר בשל פיטורים הקשורים לסיום שנת הלימודים בשבוע החולף.

הכלכלנים בוול סטריט ציפו כי התביעות הראשוניות יירדו ב-12 אלף ויסתכמו ב-600 אלף תביעות ראשוניות בשבוע החולף. חלק גדול מהתוספת בדרישה לדמי אבטלה בא ממורים, עובדי קפיטריה, ועובדים אחרים במערכת החינוך האמריקנית.

התביעות המתמשכות לדמי אבטלה עלו ב-29 אלף לשיא חדש של 6.74 מיליון תביעות - מעט מעל התחזיות המוקדמות בשוק ל-6.7 מיליון תביעות.