משלם את המחיר: מנכ"ל בוסטון סיינטיפיק ג'ים טובין עוזב

טובין הפך את בוסטון סיינטיפיק מחברה בגודל בינוני לאחת השחקניות המובילות בתחום המכשור הרפואי, ולאחר מכן ריסק אותה עם רכישת גיידנט ■ לשוק הישראלי הוא זכור מהמאבק המשפטי עם מדינול

ג'ים טובין, מנכ"ל חברת בוסטון סיינטיפיק בעשר השנים האחרונות, המאוד משמעותיות בחיי החברה, פורש מתפקידו, כנראה על פי בקשת בעלי המניות. הוא יוחלף על ידי ריי אליוט, עד כה מנכ"ל חברת האורתופדיה Zimmer. המניה מגיבה לעזיבתו בעליות של 8.3% בוול סטריט. בוסטון סיינטיפיק נסחרת כעת לפי שווי של 15.5 מיליארד דולר.

טובין היה מנכ"ל מיתולוגי בחברה. הוא אחראי לנסיקתה והפיכתה מחברה בגדול בינוני לאחת מחברות המכשור הרפואי המובילות בעולם, בעיקר עם השקת סטנט ה-taxus, שהצליח מאוד בשוק העולמי והיווה את אחד ממנועי הצמיחה המובילים של החברה, ואחת ההשקות המוצלחות של מכשיר רפואי בעשור האחרון.

אלא שבוסטון התקשתה לשמור על מעמדה בין הענקיים. טובין נחשב גם למי שריסק את החברה שהצמיח, עם הרכישה הלא מוצלחת של חברת Guidant ב-27.5 מיליארד דולר ב-2006. הרכישה תוארה כבר עם ביצועה, כ"נחש שבלע פיל", כלומר הייתה גדולה על בוסטון, אך בעלי המניות האמינו שטובין יציל את המצב ונתנו לו כמה שנים להתאושש.

המניה איבדה מאז כ-65% ממחירה, כאשר חצי מן הירידות חלו לפני פרוץ המשבר הכלכלי הנוכחי. היום טובין משלם את המחיר.

המהלך תוכנן על ידי בעלי המניות מאז נובמבר האחרון, אך פורסם רק כעת כדי להפחית ככל האפשר את משך הזמן בו יפעל טובין כמנכ"ל בלתי יעיל. "אני מאמין כי 10 שנים הם מגבלה סבירה לתקופת כהונה של מנכ"ל", אמר טובין בהודעת החברה לעיתונות. ריי אליוט אמר עם כניסתו כי בוסטון תתבזר לתחומים נוספים מעבר לתחומי הקרדיולוגיה וניתוחי הזעיר הפולנשניים, בהם היא מתמחה.

בוסטון היא היום חברה בחובות, עדיין בין הגדולות בעולם אך מדשדשת מאחורי מובילות השוק כמו מדטרוניק וג'ונסון אנד ג'ונסון. לא מן הנמנע כי אף היא תהפוך בהמשך ליעד לרכישה.

טובין נחשב בעיני עובדיו לאיש מבריק, אך קשה ובלתי חביב. לישראלים הוא זכור כנראה בעיקר מן המשפט מול מדינול, חברת הסטנטים הישראלית של הזוג יהודית וקובי ריכטר. טובין הוא זה שהודיע לריכטרים על ההחלטה של בוסטון לבצע את "פרוייקט עצמאות", מפעל סטנטים בבעלות מלאה של בטוסטון באירלנד - מהלך אשר מדינול טענה שהיווה גניבה של הקניין הרוחני שלה והפרת חוזה שיתוף הפעולה בין החברות. לאחר משפט ארוך נפסקו 750 מיליון דולר לטובת מדינול. היה זה התשלום הגבוה ביותר ששילמה מדינול אי פעם ליישוב סכסוך משפטי, וודאי לא מהלך שנרשם לזכותו של טובין.