צנזורה ברשת? איגוד האינטרנט מתנגד לחסימת תכנים ע"י חברות הסלולר

מוחה על כך שחלק מחברות הסלולר שמספקות שירותי אינטרנט סלולרי שומרות לעצמן את הזכות לחסום או להאט גלישה לאתרים דוגמת סקייפ ■ דורש ממשרד התקשורת להתערב ולפעול נגד הפגיעה בנייטרליות הרשת

איגוד האינטרנט הישראלי פנה למשרד התקשורת בדרישה שיתערב במהלכי החברות הסלולריות בכל הקשור לפגיעה בנייטרליות הרשת.

הכוונה היא למהלך שנוקטות חלק מהחברות הסלולריות שמספקות שירותי אינטרנט סלולרי לבתי הלקוחות, ובמסגרתו הן שומרות לעצמן את הזכות לחסום או להאט גלישה לאתרים דוגמת סקייפ. לחילופין הן שומרות לעצמן את הזכות למנוע הורדה של קבצים גדולים על-ידי צמצום הגלישה לאתרי הורדות תוכן למיניהם.

נדגיש כי החברות הסלולריות טרם חסמו מנויים שביקשו להשתמש בסקייפ או להעביר קבצים במודל Peer to Peer, אבל הן שומרות לעצמן את הזכות לעשות זאת, והלקוחות נאלצים להסכים לכך בחוזה שחתמו כאשר רכשו את המודם הסלולרי.

לטענת האיגוד, "יש להקפיד על נייטרליות הרשת, שתבטיח כי הרשת תישאר פתוחה לכל החידושים הטכנולוגיים ולא תושפע משיקולים מסחריים או אחרים של הספקים. פעולה מהסוג המדובר פוגעת בצרכנים ובעיקרון חופש הביטוי והתחרות", מזהיר האיגוד.

"מדיניות זו מנוגדת לעיקרון הרווח של נייטרליות הרשת, לפיו אין להתיר לספק תשתיות רשת להפלות בין תכנים שונים המועברים דרך התשתית. זאת, על-ידי הבטחת הפרדה בשליטה בתוכן ושליטה בתווך המעביר אותו". אומרים באיגוד, ומוסיפים כי קיים חשש כי חברות השולטות בתשתיות יפגעו במשתמשי הקצה ובתחרות בשוק. כך למשל, ספק תקשורת עשוי להאט את קצב העברת הנתונים מאתרי חברה מתחרה אל לקוחותיו.

"הנייטרליות תבטיח את התפתחות כל אחת מ'שכבות' האינטרנט בנפרד, תוך שימור הכוח והאוטונומיה של משתמש הקצה; היא אף תבטיח כי זהות ואופי הטכנולוגיות הדומיננטיות של המחר ייקבעו על-ידי רוב המשתמשים, ולא על-ידי קומץ בעלי כוח, ממון ושררה. האיגוד קורא למשרד התקשורת להבטיח תאימות (Interoperability) של רשתות, כלכלה דיגיטלית חופשית ומניעת חסמים מלאכותיים המונעים כניסה של שירותים חדשים", נמסר מהאיגוד.