בדצמבר הצגנו לכם 10 רעיונות להשקעה ב-2009. השתלם?

זה לא היה סוף העולם אחרי הכול ■ לפני שישה חודשים נראה היה שהיסודות של השווקים הפיננסיים רועדים, שכל מה שידעתם על השקעות שגוי, ושהמזרון הוא המקום הבטוח ביותר לכסף

זה לא היה סוף העולם אחרי הכול. לפני שישה חודשים נראה היה שהיסודות של השווקים הפיננסיים רועדים, שכל מה שידעתם על השקעות שגוי, ושהמזרון הוא המקום הבטוח ביותר לכסף.

לכן, 10 רעיונות ההשקעה ל-2009 שהצגנו בדצמבר היו זהירים מאוד. בדיעבד, אולי זהירים מדי.

אולם הראלי שהחל ב-9 במארס העדיף מניות מאיכות נמוכה יחסית, בעלות שווי שוק נמוך, ומסוכנות - מניות של חברות שהיו אמורות לפשוט את הרגל, אבל ניצלו מזה. אופייני לשוק בתחתית.

נראה שהראלי הזה הסתיים, ואנליסטים רבים צופים שהמניות האמריקניות יצנחו ב-10%-15% במהלך הקיץ. סאם סטובאל, אסטרטג ההשקעות הראשי של S&P, צופה שה-S&P 500, שננעל בסוף השבוע ב-919 נקודות ירד ל-800-850 נקודות בתוך שלושה חודשים.

"השתלם להגדיל את התיאבון לסיכון בראשית השנה הזו, אבל הקפיצות הבאות יאחרו", מוסיף אלן לאנץ, יועץ השקעות מאוהיו. "מצב הכלכלה לא מחמיר, אבל הוא גם לא ממש משתפר", אומר בארי ג'יימס, מנהל הקרן James Balanced Golden Rainbow. "כמו חולה שהיה מונשם ועכשיו מאושפז בטיפול נמרץ".

מאיפה יבואו המנהיגות הבאות של השוק? החלטנו לבדוק את עשרת הרעיונות שלנו ואילו שינויים על המשקיעים לעשות.

1. אג"ח ממשלתיות

ההמלצה על האג"ח הממשלתיות בדצמבר הייתה שנויה במחלוקת, ועד כה זו הייתה בחירה גרועה. התשואה על אג"ח ל-10 שנים טיפסה מ-2.5% באמצע מארס ליותר מ-3.5%, ומחזיקי האג"ח סבלו.

מה לעשות? העדיפו אג"ח לטווח קצר עם מח"מ של 5 שנים ומטה, ממליצים האנליסטים של מריל לינץ'. הם מצפים שאג"ח ל-10 שנים ייסחרו בתשואה של 4.1% עד סוף השנה. משקיעים רבים אף מוותרים על האג"ח הממשלתיות. "אנחנו עושים מעבר איטי מאג"ח ממשלתיות לאג"ח מוניציפליות, אג"ח של ג'יני מיי ושל מתקנים ציבוריים", אומר ג'יימס.

2. אג"ח קונצרניות בדירוג השקעה

ההמלצה הזו נראתה שקולה וזהירה בראשית השנה. אולם הראלי של האביב הזניק את האג"ח זבל, שנושאות תשואה דו-ספרתית, והן העניקו רווחים דו-ספרתיים למשקיעים חובבי הסיכון. מי שהחזיקו באג"ח מאיכות טובה יותר לא סבלו, וקרנות שמתמחות באג"ח בדירוג השקעה עלו בכ-5% מראשית השנה.

מה לעשות? המשיכו עם אג"ח באיכות גבוהה. "אנחנו מצפים שהשוק הקונצרני יניב תשואות טובות", אומר וורן פירסון, מנהל תיקים בכיר ב-Baird Advisors. "יש שם מרחק שהאג"ח יכולות לגמוע".

3. מניות אמריקניות

ארה"ב הייתה הראשונה ליפול להאטה כלכלית ולהגיב באגרסיביות למשבר האשראי. לכן היה הגיוני לצפות שהיא תהיה גם הראשונה להתאושש. אבל ההתאוששות הייתה אירוע גלובלי, שמניות קטנות ומניות מהשווקים המתעוררים הגיבו אליו הכי חזק.

כך, קרנות השווקים המתעוררים עלו 33% בממוצע מתחילת השנה. "השווקים הגלובליים והשווקים המתעוררים נהנו ממידה נדיבה של מומנטום", אומר פול נולטה, מנהל ההשקעות ב-Hinsdale.

מה לעשות? התמקדו בחברות עם נוכחות בינלאומית, במיוחד בשווקים המתעוררים. רנדל גריר, מנהל הקרן First Focus Core Equity (סימול: FOEQX) מילא את הפורטפוליו שבניהולו בחברות עם נוכחות גלובלית רחבה, שעשויות להרוויח גם מהיחלשות הדולר.

בין הרב-לאומיות החביבות עליו ניתן למצוא את סיסקו (סימול: CSCO), פרוקטר & גמבל (סימול: PG), M3 (סימול: MMM) ופפסיקו (סימול: PEP). נולטה שומר על חשיפה לשווקים המתעוררים עם ה-FTE iShares MSCI Emerging Markets Index (סימול: EEM).

4. מוצרי צריכה בסיסיים

האופי הדפנסיבי של המוצרים הללו היה ברור במחצית הראשונה של השנה, והסקטור הוסיף 21% מהשפל של ה-9 במארס ועד ה-12 ביוני, לפי נתוני S&P. לא רע, אבל בראלי הזה המנצחים הם הסקטורים הגרועים ביותר ב-2008, כמו מניות הפיננסים שהוסיפו 100% בממוצע.

מה לעשות? הישארו בינתיים עם מוצרי הצריכה הבסיסיים. האנליסטים של S&P ניטרליים לגבי הסקטור, אולם מדגישים את הערכות השווי ותשואות הדיבידנד האטרקטיביות יחסית. הרשימה של מריל לינץ' ממליצה על מספר מניות כמו PG, פפסיקו, General Mills (סימול: GIS), קימברלי קלארק (סימול: KMB) וקוקה קולה (סימול: KO).

5. מניות שירותי בריאות

מאמצי ממשל אובאמה להוביל רפורמה בשירותי הבריאות מקבלים צורה ומעוררים את הציפיות של משקיעים רבים. "הן זולות אבל יש לגביהן סימן שאלה ענק", אומר דיוויד קלי, אסטרטג שווקים ראשי בקרנות ג'יי.פי. מורגן.

מה לעשות? המניות הללו מאבדות את איכותן הדפנסיבית באקלים הזה. נולטה מתרחק מחברות פרמצבטיקה גדולות ונוטה לחברות שיושפעו פחות מהרפורמה ומלחצי המחירים, כמו ג'ונסון & ג'ונסון (סימול: JNJ), מדטרוניק (סימול: MDT) ומניות ביוטכנולוגיה כמו אמג'ן (סימול: AMGN) או חשיפה רחבה לסקטור באמצעות iShares Nasdaq Biotechnology ETF (סימול: IBB).

6. מניות טלקום ושירותים ציבוריים

מניות שירותים ציבוריים, עוד סקטור דפנסיבי, הציגו ביצועי חסר השנה, כי היציבות היחסית שלהן לא קוסמת באווירה של ראלי. וחברות הטלקום, שמציעות מידה טובה של פוטנציאל צמיחה, מקבלות מבט מפקפק מהמשקיעים, שלא בטוחים שיוכלו לשמור על כוחן.

מה לעשות? "אני אוהב את שני התחומים", אומר לאנץ. "הם יכולים לגדול ב-5% ואתה יכול לקבל דיבידנד של 4.5%, ולהיות מרוצה". אחת מחברות השירותים הציבוריים החביבה עליו היא American Water Works (סימול: AWK). גריד ממליץ על Exelon (סימול: EXC).

בתחום הטלקום לאנץ מחבב את וריזון (סימול: VZ) ו-AT&T (סימול: T), בגלל הצמיחה העקבית והדיבידנדים הנדיבים, ואת NTT (סימול: NTT) היפאנית מסיבות דומות. האנליסטים ב-S&P ובאופנהיימר שוריים על CenturyTel (סימול: CTL).

7. מחלקות דיבידנדים

החיבוק שהעניקו המשקיעים למניות מאיכות נמוכה לא השאיר הרבה מקום למשקיעי דיבידנד. עם זאת, הדיבידנד המזומן מציע הגנה מפני שוק יורד, ומניות דיבידנד הן אלטרנטיבה טובה לאג"ח.

מה לעשות? מחלקות הדיבידנדים החביבות על נולטה הן מיקרוסופט (סימול: MSFT), IBM (סימול: IBM), אינטל (סימול: INTC), ConAgra Foods (סימול: CAG) ו-Archer Daniels Midland (סימול: ADM). האנליסטים במריל לינץ' מצביעים על אקסון מוביל (סימול: XOM), שברון (סימול: CVX), FPL (סימול: FPL), Genuine Parts (סימול: GPC) ו-United Technologies (סימול: UTX).

8. חברות חסונות פיננסית

נכון לאמצע יוני, החברות היציבות ביותר מבחינה פיננסית הציגו את מכפיל הרווח הצפוי ל-2009 הנמוך ביותר, אך את התשואה על הנכסים, התשואה על ההון ויחס החוב להון האטרקטיביים ביותר, כתב סטובאל מ-S&P בדו"ח מעודכן.

מה לעשות? "מניות מאיכות נמוכה יחסית הציגו ביצועים טובים מאוד, אבל במבט קדימה, לא תהיה פה התרחבות כלכלית שחברות כאלו יוכלו להרוויח ממנה", אומר נולטה. "חברות ייאלצו להציג רווחים וצמיחה אמיתיים".

וסטובאל מוסיף ש"גאות מעלה אוניות, אז למה שלא נחזיק באוניות שבנויות הכי טוב?". המחקר שלו ממליץ על Genuine Parts, שברון, CenturyTel וג'ונסון & ג'ונסון, שכבר הוזכרו, וגם על שמות חדשים כמו Hudson City Bancorp (סימול: HCBK), Norfolk Southern (סימול: NSC), Linear Technology (סימול: LLTC), Sensient Technologies (סימול: SXT) ו-Oneok (סימול: OKE).

9. אג"ח מוניציפליות

רוב המדינות האמריקניות במצוקה ואג"ח מוניציפליות פטורות ממס נמצאות תחת ענן של חוסר ודאות. יש הזדמנויות, אך המשקיעים צריכים להיות סלקטיביים.

מה לעשות? "תפאורת הרקע של האג"ח המוניציפליות עדיין די טובה", אומר פירסון, וממליץ על זהירות. "אנחנו לא הולכים רחוק ולא מוותרים על איכות".

לאנץ מתמקד באג"ח מסוג התחייבות כללית לטווח הקצר, ולא בחוב שמנפיקים ערים קטנות או פרויקטים ציבוריים, שעשויים להיתקל בבעיות מימון ואשראי. "ודאו שאתם יודעים מי מגבה את האג"ח ומה מקורות ההכנסות", הוא ממליץ.

10. TIPS

הביקוש ל-TIPS, אג"ח ממשלתיות מתואמות אינפלציה, היה אנמי עד כה. כלומר אפשר היה לקנות ביטוח מאינפלציה בזול, וזה ישרת היטב את המשקיעים אם האינפלציה תתרומם שוב - כפי שרבים מאמינים שיקרה.

מה לעשות? השוק כעת צופה אינפלציה שנתית של כ-2% ב-10 השנים הבאות, וזה קרוב לממוצע, אומר קלי. "אני לא חושב שה-TIPS הן מציאה, אולם יש להן מקום קטן בתיק שלכם אם אתם מאמינים שהאינפלציה תעלה על אותם 2% ממוצעים. קנו TIPS כפוליסת ביטוח", הוא ממליץ, "לא כאסטרטגיית השקעה". *

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2009

גרף