הרבעון השני של כי"ל אבוד - מה יהיה בהמשך?

אחרי ששתיים ממתחרותיה פרסמו אזהרות רווח לרבעון השני, השאלה שמעסיקה את השוק היא מה צפוי במגזר בהמשך ■ מנכ"ל פוטאש הקנדית כבר מעריך ש-2010 תהיה שנת שיא ■ בינתיים, כולם מחכים לחוזים מול הודו וסין

לפני שנה וחמישה ימים הגיעה מניית כי"ל לשיאה. מחירי הסחורות גאו, וסחפו איתם את מניות יצרניות הדשנים בעולם. האשלג טיפס אז עד לרמה של אלף דולר לטון (וזאת לעומת רמה של 200 דולר לטון רק שלוש שנים לפני כן), והראלי במניית כי"ל סחף אותה עד לשווי של 100 מיליארד שקל.

ואז, כמעט בבת אחת, הכל נעצר. מחירי הסחורות התרסקו במהרה, וגררו אחריהם באותה מהירות גם את מחירי המניות של כי"ל ומתחרותיה. זמן קצר לאחר מכן, החששות של המשקיעים התאמתו. יצרניות האשלג התעקשו שלא להוריד מחירים, ואילו החקלאים פשוט הפסיקו לקנות אשלג, ונשענו רק על המלאים שעוד נותרו להם מתקופת הגאות.

תשעה חודשים חלפו מאז קפא שוק הדשנים, ושינוי מגמה עדיין לא נראה באופק.

בסוף השבוע האחרון פרסמה חברת פוטאש הקדנית, יצרנית האשלג הגדולה בעולם, אזהרת רווח לרבעון השני. היא הודיעה כי לא תעמוד בתחזית הרווח למניה שעמד על 1.1-1.5 דולר למניה, שכעת עומדת על 0.7 דולר בלבד. אלה נתונים שמשקפים ירידה של כ-40% ברווח הצפוי, שעל פי הערכות יסתכם ב-200 מיליון דולר בלבד.

זו הפעם השנייה שפוטאש מעדכנת את תחזית הרווח שלה בתוך כמה חודשים, ואזהרת הרווח הזו מצטרפת לאזהרת הרווח שפרסמה לפני כשבועיים יצרנית האשלג הגרמנית K+S , שהודיעה כי לא תעמוד בתחזיות ההכנסות והרווח של שנת 2009.

כי"ל, המנוהלת על ידי עקיבא מוזס, אינה צפויה על פי ההערכות להצטרף למתחרותיה ולפרסם אזהרת רווח. אמנם גם התוצאות שלה ברבעון הקרוב צפויות להיות חלשות, אך מכיוון שהחברה אינה נוהגת לפרסם תחזיות, היא גם לא צפויה לפרסם אזהרת רווח.

למרות הבשורה השלילית של פוטאש, נראה כי בשוק ההון לא התרגשו היום יתר על המידה מכך. מניית פוטאש איבדה רק 0.5% במסחר ביום שישי, ומניית כי"ל אמנם כבר נסחרה במהלך היום בירידה של כ-1%, בניגוד למגמה החיובית בבורסה, אך בסופו של דבר סיימה בעלייה של כ-0.2%.

בשוק ההון מציינים כי התגובה המאופקת נובעת מכך שמחירי המניות מגלמים כבר את הציפייה לרבעון חלש בקרב יצרניות הדשנים. כך, לדוגמה, מניית כי"ל אמנם טיפסה מתחילת השנה ב-50%, אך בחודש האחרון היא הספיקה להתממש בכ-15%, והיא עדיין מרוחקת ב-48% משוויה בשיא. כעת, השאלה המרכזית היא מה צפוי בהמשך.

בשוק השלימו עם ירידת המחיר

המחלוקת המרכזית כיום בשוק הדשנים נוגעת למחיר האשלג. יצרניות הדשנים מתעקשות מזה תקופה ארוכה שלא להוריד את מחירי האשלג, גם במחיר של ירידה דרסטית בכמות המכירות, וכתוצאה מכך פחת באופן דרסטי היקף המכירות שלהן בשלושת הרבעונים האחרונים, ועיקר המכירות נבעו מחוזים ישנים. אך ברבעון השני רובם המוחלט של החוזים שנחתמו בתקופת הגאות כבר פג, ולכן תוצאות הרבעון הזה צפויות להיות חלשות במיוחד.

החקלאים מצידם השתמשו במלאים שנצברו, או הפחיתו את צריכת האשלג. "אפשר להישאר תקופה מסוימת ללא דישון, מכיוון שיש מינרלים בקרקע. יחד עם זאת, לאורך זמן חייבים לחזור ולדשן", מסביר אחד האנליסטים. בהסתכלות לטווח ארוך נשמעים קולות אופטימיים יותר המצפים לכך ששנת 2010 כבר תהיה חזקה למדי. מנכ"ל פוטאש, ביל דויל, נשמע אופטימי במיוחד ואמר לאחרונה כי "אנחנו מרגישים בנוח לומר ששנת 2010 תהיה חזקה מאוד, ואנחנו רואים אותה בקלות כשנת שיא".

בטווח הקרוב, בכל אופן, נראה כי מה שיקבע את המגמה בשוק הדשנים הוא חוזה האשלג שאמור להיחתם בקרוב בהודו ובסין. עד כה נראה כי הסינים התמהמהו בחתימת החוזה בכדי ללחוץ את המחירים כלפי מטה. כעת השלימו בשוק כי לא יהיה מנוס מירידה במחיר האשלג בחוזה. על פי הערכות בשוק אם המחיר יירד בכ-25 דולר, לרמה של 600 דולר לטון, הדבר ייחשב לסביר, אולם אם הירידה תהיה אל מתחת ל-500 דולר, זו תהיה בשורה שלילית למשקיעים, שתגרום שוב לסנטימנט שלילי במניות הדשנים.

כי"ל במצב טוב יחסית

מצבה של כי"ל, בכל מקרה, נחשב לטוב למדי ביחס לחברות הדשנים בעולם. ראשית, בעוד שאר יצרניות הדשנים חתכו בעשרות אחוזים את היקפי הייצור שלהן, כי"ל עדיין מייצרת בתפוקה מלאה. הסיבה לכך היא שהאקלים היבש בים המלח (מוקד הייצור המרכזי של כי"ל), מאפשר לה לאגור כמעט ללא הגבלה אשלג במחיר אפסי, כך שברגע שהביקושים בשוק ישובו, כי"ל תהיה מוכנה לכך.

בנוסף, מבנה ההכנסות של כי"ל מבוזר למדי, והיא אינה תלויה לחלוטין בשוק האשלג. לכי"ל יש גם פעילות במגזר המוצרים התעשייתיים (בעיקר ברום), שאמנם נמצא בהאטה אך לא בקיפאון כמו שוק הדשנים. לכי"ל גם יש מגזר של מוצרי תכלית כמו חומרי ניקוי ותוספי מזון, שנהנה מצמיחה. כך שהחברה צפויה להמשיך לתפקד כפרת המזומנים של משפחת עופר, השולטת בה באמצעות החברה לישראל, גם אם בתקופה הקרובה היא תייצר פחות מזומנים.