ישראל מנסה לשווק ללקוחות בארה"ב תצלומי מטרות לוייניים

התצלומים - של מטרות הקשורות לאיומים א-סימטריים ברחבי העולם, מופקים ע"י "לוויין הריגול החדש ביותר של ישראל" המצלם באמצעות מכ"ם

ישראל מנסה לשווק ללקוחות ביטחוניים בארה"ב שירות תצלומי מכ"ם לווייניים של מטרות הקשורות לאיומים א-סימטריים ברחבי תבל. הצילומים מופקים ע"י "לוויין הריגול החדש ביותר של ישראל", שמצוייד בטכנולוגיית צילומים באמצעות מכ"ם (SAR). טכנולוגיה זו מאפשרת תצלומי מטרות על הקרקע ברזולוציה גבוהה ביום ובלילה, בכל תנאי מזג האוויר, לרבות עננים. כך מוסר כתב העת המקצועי ספייס ניוז.

נציין שהלוויין ומערכות התצלום שלו פותחו ויוצרו בחטיבות "חלל" ו"אלתא" של תע"א. ישראל מסרה רשמית רק על שיגור לוויין ריגול אחד בעל יכולות צילום מכ"מיות. הוא הוכנס למסלול בינואר 2008 ע"י משגר הודי שהוזנק ממתקן של סוכנות החלל ההודית, בבנגאלור, במסגרת הסכם לשת"פ אסטרטגי בין שתי המדינות. הזנקת לוויין זה חוללה מחאות עזות מאיראן וממדינות ערביות.

באפריל השנה פורסמו ידיעות, ממקורות הודיים, שלפיהן שיגרה סוכנות החלל ההודית לוויין נוסף מתוצרת תע"א בעל יכולות צילום מכ"מיות. לפי הידיעות, מיועד הלוויין לשימוש צבא הודו לניטור איומים מפקיסטאן, אבל, לפי הערכות, לישראל יש גישה ישירה ללוויין זה ויכולת הורדת נתונים ממנו. ישראל נמנעה מתגובה על ידיעות אלה. יחד עם לוויני הריגול "אופק", מפעיל משרד הביטחון לפחות ארבעה לווייני ריגול, לדברי מומחים.

לפי הידיעה בספייס ניוז, חברה תע"א לנורתרופ גראמן, מלוס-אנג'לס, אחת מהחברות האירו-חלליות הגדולות ביותר בארה"ב, לצורך שיווק שירות תצלומי המכ"ם הלווייניים למשרד ההגנה האמריקני. שתי החברות משתתפות בפרוייקט תאנדרסטורם של הפיקוד הדרומי של צבא ארה"ב. הפרוייקט, שממומן ע"י המשרד לטכנולוגיות של תגובה מהירה, זרוע של הפנטגון, נועד לזהות ולעודד יכולות חדשות, טכנולוגיות של הדור הבא, לניטור וסיכול של "איומים א-סימטריים".

מתוך כ-10 מיליון דולר שהוקצו לפרויקט, קיבלו תע"א ונורתרופ גראמן 1.2 מיליון דולר כדי להדגים את יכולות לוויין הריגול הישראלי למקצוענים מהפנטגון, מזרועות הצבא האמריקני ומקהיליית המודיעין של ארה"ב. במיזם משותף, המכונה "טרינידאד", תכננו ויצרו שתי החברות תחנה קרקעית ניידת, בגודל של "משאית קטנה למכירת גלידה", שממנה מתקיים קשר ללוויין דרך מרכז בקרה בישראל.

בהדגמה שנערכה ביוני במתקן של הצבא האמריקני בקי-ווסט, בדרום פלורידה, הצליח צוות של נורתרופ גראמן, יחד עם צוות ישראלי בישראל, לתת הוראות צילום ללוויין, להוריד ממנו את הנתונים ולמסור את התצלומים המוזמנים ללקוחות בפלורידה בתוך 15 דקות באמצעות "משאית הגלידה". ההדגמה נערכה פעמיים ביום, במשך שלושה שבועות.

"לזמן הביצוע הקצר היתה משמעות רבה מבחינת הפרויקט, שבנה כמה תרחישים של פעולות לסיכול הברחות סמים, המחייבות ניטור של סירות מרוץ קטנות ומהירות בים הקריבי", אמר ג'ף גראנט, סגן נשיא ומנכ"ל בחטיבת המערכות הארציות של נורתרופ. "זה הדבר שרצינו להוכיח לעצמנו, ולמשתמשים עתידיים".

בהדגמה בקי-ווסט ובהדגמה קודמת, שנערכה בלוס-אנג'לס, הזמנת יעדי התצלום ומתן הפקודות ללוויין בוצעו דרך מרכז בקרה בישראל. אבל בהדגמות עתידיות בארה"ב תבוצע ההתקשרות ללוויין ישירות מ"משאית הגלידה" של נורתרופ בלי תיווך של מרכז בקרה ישראלי.

"מה שחשוב ללקוחות עתידיים הוא היכולת ליהנות מעצמאות מלאה בתהליך בחירת היעדים, קביעת האיכות ומשך התמקדות המצלמה על היעד", אמר ג'ף סנלר, מנהל תכנית טרינידד בנורתרופ, שמצוטט בספייס ניוז.

מקור במשרד הביטחון בתל-אביב אמר לכתב-העת, כי ממשלת ישראל תומכת תמיכה מלאה במאמצי נורתרופ לשווק את שירותי לוויין הריגול בארה"ב והיא מוכנה לאפשר למשתמשים עתידיים גישה ישירה ללוויין בלי תיווך ישראלי.

יוסי וייס, סגן נשיא בתע"א ומנכ"ל חטיבת "חלל" אמר, כי תע"א מקווה שיינתנו לה הזדמנויות נוספות כדי להראות כיצד יכולות הלוויין והתפיסה המיוחדת שביסוד הורדת הנתונים והפצתם עשויות לתרום תרומה משמעותית לפעילות משתמשים עתידיים ברמה הטקטית.