טבע בשיא של כל הזמנים: שווי החברה עומד על 43 מיליארד ד'

החברה הישראלית שווה יותר מיאהו (22 מיליארד דולר) ומאמזון (35 מיליארד דולר)

50 דולר. המחסום הפסיכולוגי של מניית טבע נפרץ, ומניית

ענקית הגנריקה הישראלית עלתה אתמול בשיעור של 1.7% בנאסד"ק, וננעלה על מחיר של 50.19 דולר - שיא של כל הזמנים המשקף שווי חברה של 42.8 מיליארד דולר. כזכור, השיא הקודם של מניית טבע נרשם בסוף פברואר אשתקד, אז נסחרה המניה לפי מחיר של 49.65 דולר (מתואם לדיבידנדים שחולקו מאז).

שווי השוק הנוכחי של טבע מדרג אותה במקום התשיעי מבין חברות מדד הנאסד"ק 100 - מדד שבו היא נכללת - כשהיא משאירה מאחור ענקיות כמו אמזון (בעלת שווי שוק של 35.1 מיליארד דולר) ו-Yahoo (ששווייה הוא 21.5 מיליארד דולר). צ'ק פוינט, ענקית תוכנות האבטחה, היא הנציגה הישראלית השנייה במדד נאסד"ק 100, ועם שווי שוק של 4.9 מיליארד דולר היא החברה ה-63 בגודלה במדד.

טבע, המנוהלת על-ידי שלמה ינאי, היא חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר בעולם, כשבמקביל יש לה גם פעילות בתחום התרופות המקוריות, בראשן הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה. אם מסתכלים על ההמלצות של בתי ההשקעות המסקרים את טבע, הרי שלמניה יש עוד לאן לשאוף. לפי נתוני סוכנות הידיעות "בלומברג", מחיר היעד הממוצע למניית טבע לשנה הקרובה, כפי שנקבע על-ידי 24 אנליסטים, הוא 54.6 דולר - מחיר המשקף לחברה שווי שוק של 46.8 מיליארד דולר.

לעלייה האחרונה במחיר המניה יש גם השפעה מעשית על גובה החוב של טבע. בשנת 2006, כשהשלימה החברה את הרכישה של אייווקס האמריקנית, גייסה טבע 2.75 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח. סכום של 1.5 מיליארד דולר גויס באג"ח סטרייט, ויתרת הגיוס, 1.25 מיליארד דולר, גויסה באמצעות שתי סדרות של אג"ח להמרה המיועדות לפירעון בשנת 2026. באחת מהסדרות, בהיקף של 575 מיליון דולר הנושאת ריבית של 0.25%, מחיר ההמרה נמוך ממחיר המניה הנוכחי ולכן לבעלי האג"ח משתלם להמיר את האג"ח למניות. בסדרה השנייה, שהיקפה 817.5 מיליון דולר והיא נושאת ריבית של 1.75%, מחיר ההמרה גבוה ממחיר השוק. לכן, המרת האג"ח למניות תקטין את החוב של טבע, שבסוף הרבעון הראשון עמד על 16.1 מיליארד דולר (מתוך זה 8.6 מיליארד דולר בהתחייבויות לזמן קצר).

העיניים נשואות ל-2010

"נושא האג"ח להמרה היה די ברור, וטבע לא יותר מדי ממונפת בכל מקרה", אומר היום האנליסט יואב בורגן מבית ההשקעות לידר. בורגן מציין שטבע הצליחה לממן את הרכישה של באר (בשווי של למעלה מ-9 מיליארד דולר) בלי להגדיל מהותית את יתרות החוב. טבע השתמשה בהלוואות גישור משני הבנקים הישראליים הגדולים, פועלים ולאומי, ובהסכם עם סינדיקט בנקים בראשות בנק אוף אמריקה, שנתן בעבר קו אשראי לבאר. לדבריו, העובדה שהחוב מצטמצם, ובנובמבר הקרוב טבע תפרע גם את הלוואות הגישור, מעמידה את החברה במצב נוח לבצע רכישה גדולה נוספת.

בורגן מציין ששוק המיזוגים והרכישות בתעשיית הפרמצבטיקה "רותח". "הדוגמה הכי טובה היא העסקה עליה הודיעה לאחרונה חברת Watson, של רכישת Arrow תמורת 1.75 מיליארד דולר. ברוב המקרים, משקיעים מתייחסים בחשדנות לרכישות, אך במקרה הזה הם אהבו את ההודעה, והמניה זינקה מאז ביותר מ-10%", הוא אומר. לדבריו, טבע "ערוכה, מוכנה ומזומנה מכל הבחינות לבצע רכישה גדולה נוספת".

עם או בלי רכישה נוספת, "עיני המשקיעים נשואות היום ל-2010, שצפויה להיות שנה מאוד חזקה לטבע, עם גידול של לפחות 30% ברווח הנקי למניה", אומר בורגן. "המשקיעים תופסים את טבע כחברה שנהנית משני העולמות - מצד אחד היא דפנסיבית, חסינת מיתון ומצד שני היא חברת צמיחה".

מעבר להשקות הגנריות החדשות והמשך האינטגרציה של באר, שיהפכו את 2010 לשנה חזקה עבור טבע, ישנם גם מנועי הצמיחה ארוכי הטווח. אחד מהם הוא שינוי ההתוויה של תרופת האזילקט. אם השינוי יאושר, האזילקט תהיה התרופה היחידה בשוק שלא רק מטפלת בסימפטומים של מחלת הפרקינסון אלא גם מעכבת את התפתחות המחלה, וכך פוטנציאל המכירות יגדל בהתאם.

ואיך אפשר בלי להזכיר את תחום הביוגנריקה - פיתוח תרופות גנריות לתרופות ביולוגיות להבדיל מהתרופות הכימיות הרגילות. "יש סיכוי טוב שהשנה נראה את פריצת הדרך המיוחלת בביוגנריקה, בדמות המתווה הרגולטורי שיתקבל בארה"ב", אומר בורגן. "במקביל, רפורמת הבריאות המדוברת של ממשל אובמה מוסיפה גם היא לסנטימנט החיובי סביב טבע והחברות הגנריות האחרות, שנתפסות כמרוויחות העיקריות מהצורך בהפחתת עלויות הבריאות". *