מיסוי השקעות באזרבייג'ן

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] מאת ד"ר אבי נוב ■ מנתוני משרד התמ"ת עולה, כי ב-2008 הסתכם יצוא הסחורות הישראלי לקזחסטאן ב-159 מיליון דולר, גידול של 60% לעומת 2007

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים]


אזרבייג'ן היא יעד אטרקטיבי להשקעות בתחומי התקשורת, הבריאות (תרופות, ציוד רפואי) והאגרו-טכנולוגיה. מנתוני משרד התמ"ת עולה, כי ב-2008 הסתכם יצוא הסחורות הישראלי לקזחסטאן ב-159 מיליון דולר, גידול של 60% לעומת 2007. לפי נתוני מכון היצוא, 165 חברות ישראליות פעלו באזרביג'אן בשנת 2008, עלייה של 36% בהשוואה לשנת 2007.

אזרבייג'ן היא אטרקטיבית להשקעות, גם מהטעמים הבאים: הכלכלה יציבה יחסית; למדינה חשיפה פחותה למשבר הכלכלי הגלובלי; מחויבות לרפורמות כלכליות; עלויות שכר נמוכות יחסית.

להלן תיאור המאפיינים העיקריים במערכת המיסוי של אזרבייג'ן:

מיסוי יחידים: מס הכנסה מוטל על הכנסות יחידים בשיטה פרוגרסיבית, עד למדרגה עליונה של 35%. יחיד המתגורר מעל 183 יום בשנה באזרבייג'ן ייחשב כתושב ויהיה כפוף למיסוי מקומי.

מס חברות: חברה תושבת אזרבייג'ן חייבת במס על כלל הכנסותיה בעולם. חברות זרות חייבות במס רק בגין הכנסות אשר הופקו ממקורות בתוך אזרבייג'ן, לרבות רווחים הנובעים ממוסד קבע באזרבייג'ן. שיעור מס החברות הוא: 22% (הממשלה הודיעה על תוכנית להפחית את שיעור המס ל - 20%, בשנת 2010).

מס רווחי הון: כשיעור מס החברות (22%).

מס ערך מוסף: מס ערך מוסף הוא 18% (הממשלה הודיעה על הפחתת שיעור המס ל - 17%).

ניכוי מס במקור על דיבידנד: דיבידנדים המשולמים לחברה זרה כפופים בעיקרון לניכוי מס במקור בשיעור של 10%.

אמנות למניעת כפל מס: אזרבייג'ן חתומה על כ-20 אמנות למניעת כפל מס. נכון להיום, אין אמנה בין אזרבייג'ן לישראל.

תכנון מס למשקיעים מישראל: משקיעים מישראל המתכננים משיכת דיבידנדים מאזרבייג'ן עשויים להתחייב בהשלמת מס של 15% בישראל ("זיכוי ישיר"). הזיכוי הישיר ניתן בישראל רק בגין מס המנוכה במקור בחו"ל מהדיבידנד. עם זאת, מי שיעשה שימוש במנגנון "הזיכוי העקיף", יכול למנוע את השלמת מס בישראל, שכן הזיכוי העקיף ניתן גם בשל המס שנוכה במדינת המקור מהרווחים מהם חולק הדיבידנד (מס החברות).

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net